Onderwijsconferentie RAOS

  • Datum 4 februari 2025
  • Tijd 14:15 - 19:30
  • Locatie Driestar-Wartburg, locatie Guido de Brès, Rotterdam
  • Inschrijven Voor 28 januari 2025

Als startend of meer ervaren docent is het van belang jezelf te (blijven) ontwikkelen tot een professionele docent. In dat proces loopt iedereen tegen vragen en grenzen aan, bijvoorbeeld de vraag: ‘Hoe geef ik goed leiding; aan anderen en aan mezelf?’ Daarom organiseert de RAOS een onderwijsconferentie op D.V. 4 februari 2025 met als thema: Leiding geven - aan jezelf en anderen.

Er zijn meer dan tien workshops waarin docenten en andere onderwijskundigen iets laten zien van hun professionele ontwikkeling. Wil je ervaringen delen en kennis opdoen met leraren van andere scholen en met leraren in opleiding? Kom dan naar de conferentie!

Hoofdspreker: Gabriël Anthonio

Hoofdspreker is Gabriël Anthonio. Hij is bijzonder hoogleraar Sociologie aan de rijksuniversiteit Groningen en schrijver van boeken over leiderschap met pakkende titels als ‘Samen soep maken’ en ‘Het leven praat terug.’ Hij hoopt ons tijdens een interactieve lezing mee te nemen naar het thema leiderschap.

Gabriël Anthonio: ‘Het is mijn passie om mensen te ondersteunen en inspireren bij het nemen van een volgende stap. Een stap in hun persoonlijke ontwikkeling die ook vaak verbonden is met anderen, zoals op het werk. Deze passie heb ik eerst ingezet als hulpverlener onder randgroepjongeren en verslaafden. 

Daarna in maatschappelijke organisaties die in zwaar weer verkeerden. Meerdere keren mocht ik een organisatie uit een crisis leiden. Dat doe je niet alleen maar altijd samen. Je moet zelf stappen zetten en de verantwoording nemen, maar hoeft niet alleen te wandelen. Dit is een belangrijk motto voor mij; de verantwoording nemen en tegelijk goed samenwerken.’

Programma van de dag

14.15-14.30 uurInloop
14.30-14.45 uurOpening
14.45-16.15 uurLezing door hoofdspreker
16.15-16.30 uurKorte pauze
16.30-17.20 uur1e ronde workshops
17.20-17.25 uurLokaalwissel met grab & go consumptie
17.25-18.15 uur2e ronde workshops
18.15-18.30 uurGezamenlijke evaluatie en afsluiting 
18.30-19.30 uurLopend buffet

Workshops

Je hebt de keuze uit twaalf workshops. Je kunt er twee kiezen plus een alternatief als er een workshop vol zit. Hieronder in het uitklapmenu vind je meer informatie over de workshops.

Workshopleider: Jan de Waard
Jan is docent pedagogiek en digitale geletterdheid bij Driestar hogeschool.

Over de workshop
Ontdek de kracht van generatieve AI en hoe jij deze slimme technologie kunt inzetten! Tijdens deze workshop bespreken we de kansen én risico's, en gaan in op vragen zoals: Mag je AI gebruiken en wanneer? Hoe blijf je kritisch bij AI-gebruik? En wanneer is AI een handige assistent, en wanneer juist een valkuil?

Schrijf je in en ervaar zelf de innovatieve toepassingen van AI als studiemaatje, creatief inspirator en handige werktool.

Voorbereiding:
-    Neem je laptop mee 
-    Log vooraf een keer in op bijv. ChatGPT, Copilot of o.i.d.
-    Zorg dat je tijdens de workshop kan beschikken over een opdracht o.i.d. die jouw leerlingen zelfstandig (of als huiswerk) moeten maken.
Workshopleider: Peter Goedegebure
Drs. P. (Peter) Goedegebure studeerde Nederlands en geschiedenis en is sinds 1992 docent Nederlands en verbonden aan het Driestar College in Gouda. Daarnaast is hij docent en studieleider lvo Nederlands bij Driestar hogeschool. Als Velon-geregistreerd opleider houdt hij zich ook bezig met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van begeleiden en coachen van studenten.

Over de workshop
Als schoolopleider/werkplekbegeleider bezoek ik vrijwel wekelijks een les. Vaak wordt deze op een goede wijze gegeven en zie ik een breed scala aan werkvormen ingezet worden. Tegelijkertijd valt me op dat er nauwelijks nog een verhaal verteld wordt.

Een verhaal vertellen kan een krachtig hulpmiddel zijn om de leerstof zo aan te bieden dat deze bij de leerlingen echt ‘binnenkomt’. Deze workshop laat zien dat het vertellen van een verhaal een mooie didactisch werkvorm is. Tijdens de workshop worden er vooral ook tips gegeven en zal er een verhaal als voorbeeld worden verteld. 
Workshopleiders: Johan Hazenberg en Cock Kortlever
Johan Hazenberg: werkzaam op de Jacobus Fruytier SG als stage coördinator bij Cluster 4 en als rebounddocent.

Cock Kortlever: werkzaam op de Jacobus Fruytier SG als rebounddocent. 
Binnen de Jacobus Fruytier SG hebben zij een cursus ontwikkeld om de context voor docenten te versterken als het gaat om klassenmanagement en pedagogisch handelen. 

Over de workshop
Soms weet je het als docent of teamleider niet meer zo goed. Je kunt er niet de vinger achter krijgen, maar er is iets met de klas of met een paar leerlingen uit een klas. Wat moet je er mee? Hoe krijg ik het voor elkaar om weer grip op de groep te krijgen? Hoe sta ik zelf voor een groep die naar mijn idee niet goed loopt? Wat straal ik uit? Wat laat ik zien? Kortom aandacht voor de groep door mijn (pedagogische) houding.
Workshopleider: Klaasjan Dijks
Klaasjan Dijks werkt sinds 2001 als docent L.O. op locatie Guido de Brès. Is zich gaan specialiseren in het groepsproces als teamcoach en als DISC-trainer. Geeft trainingen aan collega’s (zoals (startende) mentoren en collega’s die meer willen weten over de groepsdynamiek in hun klas), leerlingen (met faalangsttrainingen, sociale weerbaarheid en sociale vaardigheidstrainingen) en klassen (om de groepsdynamica te verbeteren).

Over de workshop
Bij de workshop Leiding geven aan de groep – Hoe kennis van groepsdynamica je kan helpen in de praktijk, is het de bedoeling dat kennis over de kracht van kuddegedrag (sociale conformiteit) en het spel om de ruimte (ruimte geven en ruimte nemen) je gaan helpen in jouw functioneren als docent voor een klas. We gaan hier ook meteen praktisch mee aan de slag.

Aan de hand van een of meer praktische opdrachten gaan we als groep gelijk oefenen met een observatieopdracht, zodat je weet hoe je bewuster naar een groep moet kijken om te zien wie bepalend is voor de sfeer of de norm in deze groep.
Workshopleider: Henk Vermeulen
Henk Vermeulen is docent aan de lerarenopleiding geschiedenis. Hij was studieleider van die opleiding en hij was betrokken bij het Onderzoekscentrum Christelijk leraarschap. Daar werkte hij o.a. mee aan uitgaven als Gidsen, een christelijke schoolpedagogiek en Werk maken van christelijk leraarschap, een werkboek bij Gidsen.

Over de workshop
Je bent christen en je werkt op een christelijke school. Je zult dus wel een christelijke les geven – dat is vaak de veronderstelling. Maar als er dan gevraagd wordt waar het christelijke van jouw les zichtbaar wordt, valt het niet altijd mee om daar een concreet antwoord op te geven. Terwijl je er hopelijk wel naar verlangt om als christelijke docent bij te dragen aan de vorming van je leerlingen. In deze workshop verkennen we met elkaar hoe je dat zou kunnen doen.
Workshopleiders: Lute Geert Verdouw & Jan Vermeulen
Lute-Geert Verdouw is gecertificeerd trainingsacteur.
Jan Vermeulen geeft regelmatig trainingen aan docenten, onder andere over oudergesprekken.
Beide workshopleiders hebben ruime ervaring in het voortgezet onderwijs.

Over de workshop
Je hebt Bernd straf gegeven. Het was echt nodig, maar: hij snapte het niet echt, of dééd alsof hij het niet snapte. Je gaat met een vervelend gevoel naar huis. Als je ’s avonds nog even je mailbox opent zie je dat er een mail van de ouders staat: de toon staat je al direct tegen. Vooral ook omdat ze om een gesprek vragen, ze zijn het niet eens met de straf die je Bernd hebt gegeven.

Je eerste neiging is om een lelijke mail terug te sturen en eens even een boekje open te doen over het gedrag van Bernd, die al zó vaak in je irritatiezone heeft gezeten. Je doet het niet!  Maar: wat is dan wel verstandig? 

Daar hebben we het in deze workshop over. En: we gaan dat met een echte trainingsacteur (Lute-Geert) ook oefenen! Ontzettend interactief én leerzaam dus.
Workshopleider: J.M. van Leeuwen
Jasper van Leeuwen is sinds 2005 werkzaam in het onderwijs en momenteel op de Jacobus Fruytier scholengemeenschap te Apeldoorn. Daar doceert hij de vakken Nederlands en wiskunde aan leerlingen in het vmbo. Daarnaast is hij mentor, decaan, werkplekbegeleider en projectleider formatief handelen.  

Over de workshop
Ben jij benieuwd hoe je leerlingen kunt activeren in je lessen? Hoe je kennishiaten kan verkleinen/dichten? Hoe je leerlingen kan laten genieten van succeservaringen? Hoe je ervoor kan zorgen dat de uitslag van de toets niet meer een verrassing is voor de leerlingen?

Laat je tijdens deze workshop verrassen en zorg ervoor dat iedere summatieve toets een feestje wordt voor je leerlingen...!
Workshopleider: Benjamin Wichers - docent Duits Jacobus Fruytier s.g.
 
Over de workshop
We weten allemaal wie de formele leiders zijn binnen de school waar we werken. Maar waar zit als lesgevende onderwijsprofessional je eigen cirkel van invloed? Wat kun je als docent doen om het onderwijs op school te verbeteren? En hoe kun je je impact als informeel leider uitbreiden en waar begin je dan? Wat kunnen schoolbestuurders doen om dit mogelijk te maken? In deze workshop geef ik handvatten en een praktijkvoorbeeld als het gaat om bottom-up leiderschap in onderwijsinnovaties.
Workshopleider: Frank Ruiter
Frank is werkzaam op de Marnix in Dordrecht als gymdocent, schoolopleider, onderzoeksbegeleider en beeldcoach (ook voor Videm Academie).
 
Over beeldcoaching
Beeldcoaching is de krachtigste manier om je als docent te ontwikkelen, want je krijgt een spiegel voorgehouden van je eigen lespraktijk. Door de beelden samen met een beeldcoach te analyseren, krijg je inzicht in waar je kracht zit en dus wat er gewoon heel goed gaat. Door ‘klein’ te kijken, geven ogenschijnlijk kleine aandachtspuntjes jou concrete handvatten voor verdere ontwikkeling. 

In de praktijk zien wij als beeldcoaches dat vooral startende docenten gebruik maken van beeldcoaching. De theorie en de praktijk leert dat juist ervaren docenten veel baat hebben bij dit professionele (nascholings)instrument. Deze workshop is een aanzet om iedere docent in beweging te krijgen en dat gaat zeker lukken met de inzet van beelden.

Over de workshop
Na een kort stukje theorie over beeldcoaching gaan we vooral praktisch aan de slag met beelden van lessen. Met behulp van een kijkwijzer gaan we verschillende onderdelen van het lesgeven na. Hoeveel ‘parels’ weten jullie uit een klein stukje beeldmateriaal te halen? Welke vraag heb je naar aanleiding van de beelden? Welke ‘puzzel’ zie je vanuit de beelden? Wat herken je daarvan bij jezelf? Hoe zou je die situatie voor jezelf willen en wat kun je daarvoor inzetten?

Aan het eind van de workshop wil ik graag jullie mening over de inzet van beeldcoaching in de schoolpraktijk. Hoe zien jullie dat? Wat is haalbaar? Kan het (vaker) ingezet worden als nascholingsinstrument? Wat is wenselijk?
Workshopleider: C.M. van der Maas - Coördinator RAOS, Studieleider Generiek

Over de workshop
Hoe doen we dat? Samen onze studenten opleiden tot startbekwame leraren? Wat doet de Hogeschool en wat betekent opleiden voor de opleidingsplek?

Samen kijken we tijdens deze workshop naar het curriculum van generiek en hoe zit het met de verbinding tussen generiek en de vakken, de verbinding tussen theorie en praktijk, de verbinding tussen de Hogeschool en de opleidingsplek.

Wil je als wekplekbegeleider of schoolopleider meer inzicht hebben in het opleidingsconcept en wat dit voor jou betekent? Bezoek dan deze workshop.

Doelgroep
Schoolopleiders en werkplekbegeleiders (niet relevant voor studenten).
Workshopleider: Jouke Vermaat-Bos
Als mediathecaris is Jouke een aantal dagen werkzaam op Driestar hogeschool in Gouda. Daarnaast geef ze StudieBoost-trainingen aan studenten die een duwtje nodig hebben en vast dreigen te lopen bij hun studie.

Als leerkracht heeft zij op diverse basisscholen gewerkt en op dit moment werkt ze nog actief met leerlingen in eigen RT-praktijk. Studenten op weg helpen bij hun studie én kinderen hulp geven bij de basisschoolvakken geeft haar energie.

Over de workshop
Herken je dat? Je wilt wel, maar het lukt niet. Het plannen gaat moeizaam, je bent snel afgeleid en je hebt nog zoveel andere dingen die je moet en/of wilt doen. Kortom, uitstelgedrag. In je lessen geef je leiding aan anderen, maar je wilt natuurlijk ook goed leiding geven aan jezelf.

In deze workshop probeer ik handvatten aan te bieden waar je mee verder kunt. Denk alvast eens na over je persoonlijke kwaliteiten die je kunt inzetten bij je studie en bij je werk. Tijdens de workshop gaan we vooral actief aan de slag!

Doelgroep
Studenten
Workshopleider: Piet Murre
Piet Murre is lector didactiek en schoolvakken en houdt zich bezig met de vraag hoe je nu een gewone les kunt geven vanuit christelijk perspectief op een manier die natuurlijk overkomt. Hij is docent bij de lerarenopleiding Engels en de Master Leren en Innoveren. Hij schreef (mee aan) diverse boeken, een reeks aan artikelen (zowel algemeen als meer academisch) en vele columns en blogs (zie www.pietmurre.nl)

Hij studeerde scheikundige technologie aan de TU Delft. Hij was tien jaar docent en teamleider in het reformatorisch voortgezet onderwijs, vervolgens manager van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs van Driestar hogeschool, en daar sinds 2017 lector. Hij promoveerde in oktober 2017 aan de University of Leeds (Engeland), was daar ook visiting fellow, en tevens Research Associate (taal en toetsing) bij ICELDA in Zuid-Afrika.

Over de workshop
Hoe kun je in je eigen vak een christelijke les geven, waar dat christelijke op een natuurlijke manier in zit en niet duimendik en gekunsteld boven op ligt? Het gaat dan om meer dan de pedagogische relatie en ook om meer dan ‘wie je bent’. Natuurlijk is dat van belang, maar er is ook de vakinhoud en de didactiek. Die bieden allerlei mogelijkheden.

In de workshop komen van verschillende vakken voorbeelden langs en krijg je met de zeven ontwerpprincipes van de Didactische Diamant handvatten aangereikt. Je kunt als voorproefje een kijkje nemen op de Kennisbank onder de tab ‘lessen’ en op handreikingenvo.nl.

Locatie

De locatie van de onderwijsconferentie is:

  • Driestar Wartburg, locatie Guido de Brès
  • Smeetslandseweg 127, 3079 CR, Rotterdam
  • De locatie is goed bereikbaar met openbaar vervoer

Aanmelden voor de conferentie

Je kunt je hieronder nu aanmelden voor de RAOS conferentie. Aan deze conferentie zijn geen kosten verbonden.

Jouw gegevens
Workshops
Algemene voorwaarden