Deo volente dinsdag 31 maart 2026 is de 3e editie van de Startersdag. Deze dag is speciaal voor juffen en meesters die de eerste 5 jaar voor de klas staan. Het thema van de dag is ‘Gedrag is het probleem niet?’ en de hoofdlezing wordt gehouden door Marcel van Herpen. Bijwonen van dit event is geheel gratis!
Gevuld met inspirerende sprekers, praktische tips, koorzang en ontmoeting van oud-klasgenoten wordt er een bijzondere, gezellige én leerzame dag van gemaakt waar je als (startende) juf of meester écht wat aan hebt! Lees hieronder meer over het de lezing en workshops en meld je aan!
Programma van de dag
9.30-10.00u
Inloop
10.15-10.45u
Opening door Evert de Bruin (manager Driestar onderwijsadvies)
10.45-11.00u
Koorzang
11.00-11.40u
Hoofdlezing door Marcel van Herpen
11.40-11.55u
Koorzang
11.55-12.15u
Interactief moment met Marcel van Herpen
12.15-12.30u
Koorzang
12.30-12.45u
Afsluiting en gebed door Arjan van Tol (MT-lid Driestar hogeschool)
12.45-13.45u
Lunch(buffet)
13.50-14.05u
Intermezzo
14.10-15.10u
Workshopronde 1
15.10-15.45u
Pauze/borrel-ontmoeting
15.50-16.50u
Workshopronde 2
17.00- vrije uitloop
Diner
Lezing en workshops
Gedrag is het probleem niet?
Het onderwijs heeft geen problemen - wél kansen.
Tijdens een inspirerende lezing door Marcel van Herpen ontdek je waarom onze grootste zorgen in het onderwijs geen problemen zijn die simpelweg “opgelost” kunnen worden, maar uitnodigingen om anders te kijken en anders te handelen.
Marcel laat zien hoe het echte verschil wordt gemaakt in het hart van het onderwijs: de ontmoeting tussen leraar en leerling. Daar liggen de sleutels tot motivatie, werkdrukverlaging en het verkleinen van kansenongelijkheid. Met praktische inzichten over pedagogisch differentiëren en het omgaan met dilemma’s, krijg je nieuwe handelingsmogelijkheden die direct toepasbaar zijn in je dagelijkse praktijk.
Laat je inspireren door een nieuwe blik op gedrag, ontwikkeling en onderwijs. Over de spreker: Marcel van Herpen (Centrum Pedagogisch Contact) stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland.
Hij bezocht zo'n 20 landen waar hij tal van pedagogische projecten en schoolontwikkelingstrajecten begeleidde. Hij schreef de boeken: “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders”, “Ik, de coach”, “Werk voor de reünie”, “Veerkracht is een leerkracht” en “Gedrag is geen probleem”.
Je gaat ’s middags naar huis en de naam Reinier blijft in je hoofd ‘zingen’. Na het avondeten wil je rustig je lessen voorbereiden, maar elke keer ‘plopt’ Reinier weer omhoog. Waarom leidt hij elke keer zijn buurman af tijdens rekenen en zorgt hij voor zoveel onrust in de klas?
En waarom is hij op het plein zo onrustig en soms zelfs agressief? Hoe ga je om met complexe gedragssituaties in je klas? Is het gedrag eigenlijk wel het probleem of zou je ook ‘met andere ogen’ ernaar kunnen kijken? We betrekken hierbij de eerste bevindingen van het lectoraat Herbergzaam onderwijs. Neem een casus mee om te bespreken tijdens de workshop. Welkom!
Workshopleider:
Anne van Berkum – kenniskringlid lectoraat Herbergzaam onderwijs
Op je school wordt met Zien! gewerkt. Maar wat kun je eigenlijk met die uitkomsten? Hoe vul je die lijsten in als je bijvoorbeeld samen een groep hebt? Waar de ene collega een 1 zou geven, dacht jij een 4 te geven...
Wanneer doe je het goed? Tijdens deze praktische workshop zal Doreanne antwoord geven op deze vragen en de vragen die jij zelf hebt.
Workshopleider:
Doreanne Jansen is ervaren groepsleerkracht en werkt nu bij Gouwe Academie als onderwijsadviseur.
Peter Teitler laat in zijn boek Lessen in orde zien hoe je als leraar invloed hebt op het klas-, school- én ouder- en leerlingdomein — en waarom jouw rol cruciaal is.
Tijdens de workshop ervaar je hoe je:
een veilige, respectvolle leeromgeving opbouwt waar leerlingen zich thuis voelen, met aandacht voor relatie én structuur;
effectief omgaat met ordeproblemen en groepsprocessen — én ze voorkomt door helder klasmanagement, duidelijke verwachtingen en samenhangende afspraken;
met realistische, praktische instrumenten en inzichten uit de praktijk en wetenschap aan de slag kan in jouw klas — geen abstract onderwijsjargon, maar direct toepasbaar.
Deze workshop helpt je om lessen écht “in orde” te brengen, zodat jij met vertrouwen lesgeeft, leerlingen zich veilig voelen en jouw klas groeit.
Workshopleider:
Peter Teitler is auteur van het boek Lessen in orde op de basisschool
Op de pabo heb je geleerd hoe belangrijk het is om een veilig klassenklimaat te hebben: ‘een basisvoorwaarde voor een kansrijke leeromgeving’. Maar hoe doe je dat nou, als je zoveel verschillende kinderen in de klas hebt en je zelf steeds de druk voelt om het heel goed te willen doen?
Bastin heeft veel ervaring als meester voor de groep en nu ook als begeleider bij ingewikkelde groepsprocessen. Wil je weten wat jij kan doen om een leerling zich veilig te laten voelen in jouw groep... Meld je aan voor deze workshop!
Tijdens deze workshop gaan we kijken welke aspecten van veiligheid in de klas er zijn en hoe we in onze eigen lespraktijk veiligheid kunnen behouden en vergroten!
Workshopleider:
Bastin Romijn is adviseur groepsdynamiek
In deze workshop ontdek je hoe je jongens beter kunt begrijpen én begeleiden, juist in een tijd waarin hun natuurlijke ontwikkeling regelmatig wringt met maatschappelijke verwachtingen. Jongens hebben behoefte aan beweging, avontuur, uitdaging, duidelijkheid en erkenning.
Tegelijkertijd legt onze maatschappij veel nadruk op stilzitten, praten over gevoelens en uniforme gedragsnormen. Dat kan spanning geven. Daarom kijken we naar de tijdgeest, jouw eigen verwachtingen én de plek van Bijbels gezag als richtinggevend kompas in opvoeding en onderwijs. De workshop biedt inzicht, reflectie en praktische handvatten:
✔ Begrip
Je leert wat jongens met hun gedrag zeggen: wat is passend ontwikkelingsgedrag, wat is een hulpvraag en wanneer is er echt sprake van grensoverschrijding?
✔ Reflectie
Je onderzoekt hoe jouw eigen normen en de verwachtingen vanuit de omgeving je blik op jongens beïnvloeden.
✔ Handvatten
Je krijgt concrete tips: hoe je jongens actief bij de les houdt, duidelijke en liefdevolle grenzen stelt, ruimte geeft aan hun energie én hoe Bijbels gezag richting geeft zonder strijd. Resultaat: Je kijkt anders naar jongensgedrag: minder als probleem, meer als kans. Je gaat naar huis met vertrouwen en praktische tools om hun ontwikkeling positief te ondersteunen.
Workshopleider:
Jan Willem Ruitenberg is adviseur onderwijs bij KOC
Let op: deze workshop is alleen in ronde 1
In veel klassen speelt het zichtbaar én onzichtbaar: meisjes die in vaste groepjes bewegen, populaire 'queen bees'met een loyale kring, stille volgers die niet durven tegenduwen en meiden die subtiel worden buitengesloten.
Wat lijkt op gekibbel of onzekerheid gaat vaak dieper: meidenvenijn. Meidenvenijn is — zoals Anke Visser omschrijft — “het subtiel kwetsen van meisjes door andere meisjes”. Niet door duwen of schelden, maar via fluisteren, negeren, roddelen of sociale manipulatie.
Het ontstaat meestal in de onderstroom van groepsdruk, onzichtbare rangordes en machtsverhoudingen. In deze workshop verkennen we de dynamiek achter meidenvenijn en ontdek je hoe groepsprocessen, sociale hiërarchie en onuitgesproken regels een rol spelen.
Je krijgt inzicht in:
✔ Groepsrollen herkennen
Wie is de queen bee? Wie volgen, wie worden gemeden etc.? En hoe veranderen deze rollen?
✔ Subtiele signalen zien
Hoe herken je venijn achter glimlachen, grapjes of zogenaamd “normale” spanning
✔ Praktisch aanpakken
Met direct toepasbare tools zoals sociogrammen, duidelijke klassennormen, het doorbreken van kliekjes en korte reflectiemomenten bij relaties die mislopen.
We wisselen theorie af met praktijkverhalen, casussen, groepsopdrachten en handvatten die je meteen kunt toepassen in jouw klas.
Resultaat: Je leert meidenvenijn vroeg signaleren, sociale structuren zichtbaar maken en uitsluiting bespreekbaar en hanteerbaar maken. Zo creëer je een veilige groep én begeleid je meisjes naar verantwoordelijkheid en gezonde relaties.
Workshopleider:
Jan Willem Ruitenberg is adviseur onderwijs bij KOC
Let op: deze workshop is alleen in ronde 2
In je groep kunnen kinderen zitten die slimme vragen stellen, veel weten… of juist thuis laten merken dat ze uitdaging missen. Wanneer noem je een leerling hoogbegaafd, hoe kom je erachter en… welke lesstof sluit goed bij hen aan?
Sara Frens, adviseur bij Driestar onderwijsadvies, zal je meenemen in de theorie rond hoogbegaafdheid. Ook zal ze tips meegeven die je helpen bij het goed aansluiten bij de (hoog)begaafde leerling.
Workshopleider:
Sara Frens, adviseur bij Driestar onderwijsadvies
Heb je wel eens dat niet pluis-gevoel bij het gedrag van een leerling? Of vertelt een kind iets over geweld thuis en weet je niet goed wat te doen?
In deze praktijkgerichte workshop leer je signalen herkennen, zorgvuldig handelen en gevoelig het gesprek aangaan – zonder in de valkuil van victim blaming te stappen. Je gaat naar huis met meer vertrouwen, inzicht én concrete tools voor in de klas.
Workshopleider:
Ben Evink is adviseur onderwijs bij KOC
Tijdens het Autisme Belevings Circuit ervaren deelnemers hoe het brein kan reageren op onverwachte of onduidelijke situaties, zoals veel mensen met autisme dat dagelijks meemaken. Door verschillende simulaties krijg je inzicht in hoe verwarrend en overweldigend ogenschijnlijk gewone situaties kunnen zijn voor iemand met autisme.
Workshopleider:
Mariëtte Feenstra is coach en trainer neurodiversiteit
Vanuit mijn ervaring als docent beeldende vorming met leerlingen met gedragsproblemen op het VSO wil ik de kracht van het vak BV bespreken en laten zien wat het voor deze leerlingen kan doen. Tijdens deze workshop gaan we ook zelf creatief aan de slag.
Workshopleider:
Martijn Boer is docent beeldende vorming bij Driestar hogeschool