Startersdag 2025

  • Datum 1 april 2025
  • Tijd 09:45 - 18:00
  • Locatie St. Jan en Driestar hogeschool, Gouda
  • Inschrijven Voor 25 maart 2025

Ben jij bij de Startersdag op 1 april 2025? Je kunt je nu inschrijven voor de dag en kiezen uit verschillende workshops.

Je ervaart het ongetwijfeld: in de eerste jaren na je afstuderen komt er veel op je af en wordt er veel van je gevraagd. Je hebt je pabodiploma op zak, maar je merkt: als juf of meester ben je een leven lang aan het leren. 

Om jou te helpen in deze eerste pittige jaren organiseren Driestar hogeschool, Samen in ontwikkeling, KOC en Driestar onderwijsadvies dit schooljaar weer een Startersdag. 

Deze dag is speciaal voor juffen en meesters die de eerste 5 jaar voor de klas staan. Het bijwonen van deze dag is gratis. De Startersdag is op dinsdag 1 april 2025 - en nee, dat is geen grap. Aanmelden kan nu!

Het ambacht van leerkracht

Het thema is 'het ambacht van leerkracht' en de hoofdlezing wordt gehouden door Gerdien Bertram-Troost. Net als bij de vorige editie is er ruimte voor ontmoeting met je vroegere studiegenoten en zullen we als vanouds samen zingen in de Sint-Janskerk. Na de hoofdlezing zijn er inspirerende workshops waar je als startende leerkracht zeker iets mee kunt. 

Meer info over de lezing en de workshops

In het uitklapmenu hieronder lees je meer informatie over de lezing van Gerdien Bertram-Troost en de workshops die worden gegeven. In het aanmeldformulier kun je aangeven welke workshops jou voorkeur hebben.

Wat vraagt onderwijzen in onzekere tijden van leerkrachten? 

Van ‘grip en controle’ naar ‘hoop en vertrouwen’ 

In haar lezing zal professor Gerdien Bertram-Troost laten zien hoe maatschappelijke en politieke ontwikkelingen het onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk beïnvloeden en daarmee invloed hebben tot op klasniveau aan toe, zowel op leerkrachten als leerlingen.

Deze ontwikkelingen raken ook het christelijk onderwijs. Bertram-Troost betoogt dat scholen juist nú hun verantwoordelijkheid voor het welzijn en de brede ontwikkeling van leerlingen serieuzer zouden kunnen én moeten nemen.

Daarom pleit zij door (hernieuwde) aandacht voor de existentiële dimensie van het mens-zijn, inclusief levensbeschouwing en/of religie. Haar lezing beoogt bij te dragen aan de bredere discussie over de rol en invulling van christelijk onderwijs in onze huidige tijd en hoe leerkrachten daar invulling aan kunnen geven. 
Als er een vak is waar het ambacht van de leerkracht zichtbaar wordt is het wel in burgerschapsonderwijs.
Moet je burgerschapsonderwijs nu zien als onderdeel van alle vakken? Of toch niet? En hoe ziet een goede ‘burgerschapsles’ met vormende waarde voor de leerlingen eruit?

In deze workshop gaan we het met elkaar verkennen en ontvang je veel praktische tips/handreikingen om de volgende dag toe te kunnen passen. 
 
Workshopleiders:
Heidi den Ouden – Onderwijsadviseur KOC
Rens Vaandering – leerkracht groep 8 Sébaschool Ochten
 
 
Hoe kunnen we samen met de leerlingen kennis en inzicht ontwikkelen over de manier hoe plaatsen en landschappen zijn gevormd, hoe mens en natuur elkaar beïnvloeden en wat de consequenties zijn van onze alledaagse ruimtelijke beslissingen? Het doel is om op een leuke en ontspannen manier kwalitatief en vormend aardrijkskundeonderwijs te kunnen geven.

Workshopleider:
Jos van Dijk, docent aardrijkskunde
Breedvormend onderwijs richt zich op de ontwikkeling van het ‘hele kind’. Het wil eraan bijdragen dat kinderen zich verbonden voelen met zichzelf, de ander en de wereld, en vanuit hun eigen talenten en interesses van betekenis kunnen en willen zijn in de samenleving.

Wat beoog jij met je onderwijs en wat betekent dat voor de keuzes die je maakt in het moment? In deze workshop verkennen we met elkaar zes bouwstenen die taal geven aan breedvormend onderwijs en stellen we onszelf de vraag: Doen we eigenlijk wel wat we belangrijk vinden? 

Workshopleider:
Heleen Driece, docent pedagogiek
Bij het ambacht van de leerkracht hoort het los durven laten van de methode en onderwijs te ontwerpen dicht bij het kind en dicht bij de wereld, dat tegelijk vensters op de hemel opent. Uitgangspunt is daarbij niet dat onderwijs leuk moet zijn, maar doelgericht, met het oog op de brede persoonsontwikkeling. Je onderwijs wordt er rijker door! 

Workshopleider:
Arjan Groeneweg, docent pedagogiek 
In groep 1 en 2 werk je thematisch en ontwerp je rijke, betekenisvolle activiteiten die bijdragen aan de brede ontwikkeling van kinderen. Naast cognitieve groei speelt ook (burgerschaps)vorming een belangrijke rol: we willen kinderen vormen tot zelfstandige en verantwoordelijke christenburgers die van betekenis zijn in de maatschappij.

In deze workshop ontdek je hoe je vormingselementen op een natuurlijke manier integreert binnen kleuterthema's. Na deze workshop heb je concrete handvatten en inspiratie om burgerschap op een speelse en doelgerichte manier te verweven in je kleuteronderwijs.

Workshopleider:
Dieneke Schellingerhout, onderwijsadviseur jonge kind
In deze workshop gaan we aan de slag met het samen schilderen van een werkstuk. Ondertussen praten we over kansen die een vak als Beeldende vorming biedt om bij te dragen aan een goed klassenklimaat. We voelen zelf aan den lijve hoe lastig het is om in een leerkuil terecht te komen.

Hoe waardevol het is als je daar doorheen komt. Gewapend met kwast en verf, ondersteund door kennis en theorie en met een stukje vastberadenheid, begrip en moed keer je terug naar school. Bewust en bekwaam gemaakt ga jij komende tijd de creatieve vakken inzetten om met de kinderen aan een goed klassenklimaat te werken. 

Workshopleider:
Winnie Verbeek, docent beeldende vorming 
Zingen verbindt een groep! In deze workshop ondervind je zelf de verbindende kracht van het meerstemmig zingen van canons. Je krijgt praktische tips over (het voorbereiden van) meerstemmig zingen met jouw groep.

Daarnaast ervaar je dat zingen met een klas een ambacht is dat je kunt ondersteunen en versterken door daarbij te (laten) luisteren, te bewegen en te spelen. Deze workshop is voor alle meesters en juffen, van een beetje muzikaal tot heel erg muzikaal, die hun leerlingen muzikale uitdaging gunnen. 

Workshopleider:
Arjen Uitbeijerse, docent muziek 
Meer informatie volgt nog.

Workshopleider:
Arthur van den Oever, docent geschiedenis 
Ben jij benieuwd hoe natuuronderwijs meer kan zijn dan het overbrengen van feitjes over planten en dieren? Tijdens deze interactieve workshop duiken we samen het ‘boek van de natuur’ in en laten we ons leiden door de gedachte dat de schepping te lezen is als een tekst waarin ‘schepselen, klein en groot, ons als letters zijn’ (NGB, artikel 2).

Maar hoe lezen we deze tekst eigenlijk en wat is de boodschap? En wat als we tijdens het lezen van dit boek ook ongemakkelijke waarheden ontdekken; moeilijke letters lezen? Leer hoe je tijdens jouw lessen natuuronderwijs kinderen uitdaagt om de wereld om hen heen vanuit een christelijk standpunt te duiden en te waarderen. Zo draag je niet alleen bij aan kennisontwikkeling, maar ook aan persoonsvorming en reflectie op de plaats die ze innemen in de schepping. 

Workshopleider:
Bertine van Kralingen, docent natuur en techniek 
Lezen biedt een goede en laagdrempelige mogelijkheid om een burgerschapsthema te bespreken of een discussie te openen. Op deze manier combineren en integreren we lezen, taalontwikkeling en burgerschap.

Deze vaardigheid behoort tot het ambacht van de leraar. We ontdekken hoe we op een laagdrempelige en tegelijkertijd diepgaande manier vorm kunnen geven aan burgerschap in het basisonderwijs.

Na deze workshop:
  • Kun je boeken en verhalen/verhaalfragmenten kiezen die geschikt zijn voor de integratie van lezen, taalontwikkeling en burgerschap.
  • Heb je inzicht in hoe je ermee kunt werken en hoe je de integratie tussen lezen, taalontwikkeling en burgerschap kunt laten plaatsvinden.
Workshopleider:
Peter Dijkstra, docent Nederlands, opleider en leesspecialist op Driestar hogeschool

Programma van de dag

09.45 - 10.15 uurInloop met koffie in St. Jan
10.15 - 10.45 uurOpening door KOC (incl. welkom dagvoorzitter)
10.45 - 11.00 uurKoorzang
11.00 - 11.40 uurLezing
11.40 - 11.55 uurKoorzang
11.55 - 12.15 uurInteractief moment met spreker
12.15 - 12.30 uurKoorzang
12.30 - 12.40 uurAfsluiting en gebed
12.40 - 14.00 uurWandeling naar hogeschool en lunch
14.05 - 15.05 uurWorkshopronde 1
15.05 - 15.35Pauze
15.40 - 16.40 uurWorkshopronde 2
17.00 uurDiner

Aanmelden voor de Startersdag

Je kunt je nu aanmelden voor de Startersdag! In het formulier kun je kiezen welke workshops jouw voorkeur hebben. Meld je direct aan en dan zien we jou op 1 april!

Persoonlijke gegevens
Over jouw school
Welke workshops kies jij?

Geef jouw eerste, tweede en derde voorkeur voor de workshops hieronder aan.

Diner

Mail voor allergieën naar Wenneke de Ruijter (w.deruijter@driestar-educatief.nl).

Jouw e-mailadres
Algemene voorwaarden