Studium Generale: Toe-eigening van het heil in prediking, pastoraat en de Bijbel

  • Datum 10 januari 2025
  • Tijd 19:45 - 21:00
  • Locatie Driestar hogeschool, Gouda
  • Inschrijven Voor 9 januari 2025

Dit onderdeel van het Studium Generale-programma wordt georganiseerd door het Hersteld Hervormd Seminarium. Er zijn drie avonden die je allemaal of los kunt bijwonen.

Eerste avond op 10 januari 2025

De toe-eigening van het heil in de Bijbel 

De Bijbel is het concrete, tastbare bewijs van de mogelijkheid om het heil toe te eigenen. Met het oog op het toe-eigenen van het heil heeft God gesproken. In de loop van de tijd heeft Hij Zijn Woord laten optekenen opdat elke generatie Gods Woord zou horen en door het geloof Gods heil kan toe-eigenen. Voor het toe-eigenen van het heil is Gods Woord dus onmisbaar. 

De Bijbel beschrijft uitvoerig de inhoud van het heil van de drie-enige God. Stap voor stap ontvouwt de Bijbel hoe Gods heil in de loop der eeuwen steeds concreter betekenis krijgt. Gods Woord laat zien hoe de drie-enige God Zijn heil in Israëls geschiedenis door de Heere Jezus Christus openbaart.  

Op de vraag hoe Gods heil door zondaren kan en mag worden toegeëigend gaat de Bijbel op verschillende manieren in. In deze eerste avond concentreren we ons vooral op dit facet van de Schrift. Aan de hand van een aantal Schriftgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament luisteren we naar het antwoord dat de Bijbel geeft op de vraag hoe Gods heil toegeëigend kan en mag worden.     

Lezing door C.P. de Boer

CP BoerC.P. de Boer

Tweede avond op 24 januari 2025

De toe-eigening van het heil in de prediking

God werkt door Woord en Geest. De prediking van het Woord is dan ook de voornaamste taak van de kerk en haar predikanten. Die prediking vindt plaats in het openbaar en bij de huizen. Ook in het pastoraat vindt dus de prediking plaats. In een derde lezing zal er aandacht zijn hoe de toe-eigening van het heil in het pastoraat gestalte krijgt. 

Nu dus zoals het in de openbare eredienst geschiedt. Een preek bestaat uit explicatio en applicatio. Allereerst moet de uitleg grondig en nauwkeurig aan de gemeente worden voorgesteld. Als er niets uitgelegd en verklaard wordt valt er ook niets toe te passen. 

Preken die met toepassing beginnen hangen per definitie in de lucht. Iedere prediker dient erop te letten dat hetgeen toegepast wordt uit de uitleg voorkomt. Anders wordt het freewheelen. Vaak loopt het er dan op uit dat de toepassingen weinig variatie aan de man en de vrouw worden gebracht. De prediking wordt dan snel een platgetreden pad. 

Bij de applicatie moeten wij bedenken dat de echte applicator de Heilige Geest is. De prediker deelt het brood uit naar ieders behoefte. Het genadeverbond moet in belofte en eis worden geopend. Wij spreken bekeerden en onbekeerden aan, want het is nooit zo dat allen reeds gelovig zijn. 

Prediking moet ontdekkend en separerend zijn. Prediking moet op het hart zijn gericht. Lering, stichting, vermaning en vertroosting. Wij hopen dat in de lezing nader te belichten.  

Lezing door Ds. J.L.Schreuders, Boven- HardinxveldDs SchreudersDs. J.L.Schreuders

Derde avond op 14 februari 2025

De toe-eigening van het heil in het pastoraat

In menig pastoraat gesprek blijkt de vraag naar het persoonlijke heil een klemmende vraag te zijn. Een vraag die de ene keer vrij direct ter sprake komt maar die zich soms ook zo moeizaam laat verwoorden, laat staan beantwoorden. We overwegen deze avond met elkaar hoe deze vragen van het hart in het pastoraat gehanteerd mogen en moeten worden. 

Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar vragen rondom de toe-eigening van het heil in verband met psychisch lijden. Hoe verhouden zich de menselijke geest en Gods Geest? Wat betekent psychisch lijden voor de geestelijke ervaring? Of denk aan de manier waarop depressie en aanvechting op elkaar in kunnen werken. 

We laten ons eerst en vooral leiden door het Woord van God. Daarnaast gaan we in de leer bij zielzorgers uit het verleden die blijk hebben gegeven van bijzondere gaven om verwonde zielen te weiden met het Woord. 

Lezing door dr. P.C. HoekPC Hoekdr. P.C. Hoek

Kosten

De kosten bedragen € 12,- per persoon per avond. De betaling wordt automatisch geïncasseerd. Studenten en medewerkers van Driestar educatief kunnen de avonden gratis bijwonen.

Bekijk het gehele Studium Generale-programma

Zoek jij verdieping of wil je meer weten over actuele christelijke thema's? Woon dan een Studium Generale-lezing bij van Driestar hogeschool.

Lees verder

Aanmelden

Wil jij deze lezingen bijwonen? Meld je dan hieronder aan. Je bent van harte welkom bij Driestar hogeschool in Gouda!

Persoonlijke gegevens
Adresgegevens
Betaling
Voor studenten en medewerkers van Driestar educatief: vul je studentnummer of medewerkerscode in
Bevestiging