30 januari 2024

Elizabeth blogt: Over een hondenhok en een rekenles

Door Elizabeth Visser

Enigszins gespannen word ik wakker. Vandaag staat er bij groep 4 een rekenles op het programma over oppervlakte en omtrek. Bij een eerdere les over dit thema ging niets zoals ik het van tevoren had bedacht, dus ik durf deze les bijna niet te geven. Toch is het goed om over de angst heen te stappen.

Enigszins gespannen word ik wakker. Vandaag staat er bij groep 4 een rekenles op het programma over oppervlakte en omtrek. Bij een eerdere les over dit thema ging niets zoals ik het van tevoren had bedacht, dus ik durf deze les bijna niet te geven. Toch is het goed om over de angst heen te stappen.  

 

Dan breekt het moment aan; de les moet nu gegeven worden. Alles is voorbereid, alles is klaar, nu komt het aan op het enthousiasmeren van de leerlingen. Ik zet mijn spanning opzij en begin aan mijn korte verhaal wat ik heb bedacht als rode lijn voor de les. 

Had ik jullie al verteld dat ik een nieuw huisdier heb? Ik heb een hond gekregen! Alleen ik heb een klein probleempje… Even ben ik stil en je kunt een speld horen vallen. Weet je wat het probleem is? Ik heb nog geen hok! Door de klas klinken verschillende reacties. Het gaat van: ‘Juf, dat is toch niet handig tot dan moet u een hok gaan kopen! Het is duidelijk, de leerlingen zijn betrokken.  

 

Dan volgt de uitleg over datgene wat de leerlingen moeten gaan doen en precies dat stukje vind ik heel spannend. Maar ik ben met overtuiging de les in gegaan, dus ook dit wil ik met overtuiging overbrengen. De leerlingen hangen aan mijn lippen en willen heel graag aan het werk. 

 

Op de vloer zijn verschillende vormen afgetapet. Met allerlei materiaal moeten de leerlingen in groepjes aan de slag om de oppervlakte en omtrek te berekenen. Deze vormen staan centraal voor het dierenhok dat nog altijd wordt gezocht. De leerlingen willen heel graag op zoek naar het perfecte hok voor mijn nieuwe hond. Met de criteria dat de leerlingen snel, stil en slim aan het werk moeten, gaan ze enthousiast aan de slag.  

 

Mijn verwachting voor deze les? Die was absoluut niet zoals het nu verloopt. Ik was voorbereid op chaos, meerdere keren de klas stilleggen en niet meewerkende leerlingen. 

Net zoals zo vaak blijkt nu weer dat het heel vaak niet nodig is om gespannen te zijn voor een les. Als de leerlingen maar enthousiast zijn en ik als leerkracht duidelijk ben in wat ik van hen verwacht. Wat zou ik graag deze les nog eens geven! 

Elizabeth Visser

Over Elizabeth Visser

Elizabeth Visser is vierdejaarsstudent pabo (lintvariant).

Open dag: 8 februari 2025

Kennismaken met de opleidingen, studenten en docenten van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom op de open dag in Gouda!

Meld je nu aan