Master

Passend Meesterschap

Met de master Passend Meesterschap ontwikkel je competenties van een excellente leraar, die kan omgaan met complexe situaties in de groep. De opleiding biedt je alle handvatten om een optimale situatie te scheppen met de diversiteit van jouw leerlingen in jouw werkomgeving.

Alle kinderen in de klas passend onderwijs bieden, aansluitend bij hun eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Het spreekt voor zich dat je dat als leerkracht wilt omdat je diversiteit van je leerlingen waardeert. Maar weet je ook hoe je de diversiteit van je leerlingen het beste kunt benutten? 

We kijken naar de context van de klas als geheel, als deel van de school en de gemeenschap. Je leert hoe je juist de sterke kanten van leerlingen kunt gebruiken als inzet voor de ontwikkeling van de hele groep en hoe je de leeromgeving zo optimaal mogelijk in kunt richten voor alle leerlingen. Ook leer je samenwerken met collega’s, ouders en externe professionals, gericht op versterking van de leeromgeving van leerlingen. 

Tijdens de opleiding ligt de focus op jou als persoon en de kwaliteiten die jij nodig hebt om goed onderwijs te geven aan alle kinderen. Reflectie op jouw eigen handelen in de praktijk is onderdeel van alle colleges. Je oefent met denken vanuit gaven, talenten en mogelijkheden. Daarom heb je een flexibele en onderzoekende houding nodig. We dagen je uit om probleemoplossend vermogen en creativiteit toe te passen in jouw werk.

Lees alle details op Masterpassendmeesterschap.nl

Voor je studie

Er zijn veel onderwijsmasters, elk met zijn eigen focus en speerpunten. Wanneer is het goed om voor de master Passend Meesterschap te kiezen? Wat maakt deze master uniek? 

De master Passend Meesterschap leidt je op tot een generalistische master in de klas. Andere masters leiden vaak op tot een specialist, zoals een gedragsspecialist of een specialist jongere/oudere kind. Met deze generalistische master richt je je echter in het algemeen op goed onderwijs in de klas. Na het volgen van deze master ben je een educatieve onderzoeker. Je deelt je ervaring met alle andere professionals in jouw werkgebied. Je kunt verschillen waarderen en weet ze te benutten. Je weet hoe je externen betrekt en zorgt daarmee voor een rijke omgeving waarin jij onderzoek doet naar de beste oplossingen voor passend onderwijs. 

We verwachten een actieve leerhouding waarbij je niet bang bent om ervaringen te delen uit jouw eigen werkpraktijk. Door middel van reflectie en samenwerken ontwikkel je de kennis en vaardigheden die je nodig hebt in jouw organisatie. Het is belangrijk dat je ruimte en draagkracht hebt om verschillende praktijkopdrachten uit te voeren. Zo ontwikkel je een goede basis om jouw kennis toe te passen en de veranderingen te borgen in de praktijk. 

Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO. Je ontvangt de mastergraad Master of Education (MEd) als je de opleiding voldoende hebt afgerond.

Deze master is een samenwerking tussen Driestar hogeschool, Marnix Academie en Thomas Moore. In de praktijk betekent dit dat de opleiding en de studiedagen worden gegeven door lectoren en docenten van de verschillende scholen. Op deze manier bundelen we onze krachten en ontvang jij les en begeleiding van dé experts in hun vakgebied.

Ben je enthousiast geworden over de master-opleiding Passend Meesterschap? Dan nodigen we je graag uit op een van onze voorlichtingsbijeenkomsten. Daarnaast ben je ook van harte welkom om een keer te komen proefstuderen. We organiseren hiervoor speciale proefstudeerdagen. Je kunt tijdens deze dagen de sfeer proeven, studenten spreken en ervaren wat deze master-opleiding nou echt inhoudt. Zo weet jij welke vaardigheden je voor deze opleiding nodig hebt en of dit de juiste keuze voor jou is.

Tijdens je studie

Tijdens deze studie ligt de focus op jou als persoon. Samen werken we aan jouw ontwikkeling als bekwame professional die goed omgaat met complexe situaties in zijn of haar groep. We focussen ons tijdens deze opleiding op de volgende competenties. 

  • Je kunt diversiteit niet alleen waarderen, maar weet er ook van te profiteren.
  • Je ziet kinderen als learning partners. Zij krijgen een stem in hun eigen ontwikkeling. Jij bent hun regisseur en coach
  • Je kunt goed samenwerken met alle betrokkenen in de keten. Je weet wie je moet bereiken om de ontwikkeling van het kind te stimuleren 

Om bovenstaande competenties te realiseren leer je meer over ontwikkelingspsychologie, pedagogische stromingen, communicatie en onderzoeksvaardigheden. We behandelen oplossingsgerichte interventies in de klas en samenwerken in de keten. Je leert de kwaliteiten en talenten van collega’s, ouders en externe professionals te herkennen en te benutten. Daarnaast bieden we in overleg met jou en de groep kennis en verdieping aan op onderwerpen waar jullie in de praktijk tegenaan lopen.

Deze tweejarige masteropleiding sluit aan op jouw dagelijkse werkomgeving. Het is een competentiegerichte opleiding. Jij bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van jouw competenties. Op dinsdag heb je les van 10.00 - 17.00. In principe volg je deze studiedagen aan de Marnix Academie in Utrecht. Bij voldoende aanmeldingen kan een deel van de studiedagen ook op een van de andere locaties georganiseerd worden. Wanneer dit jouw voorkeur heeft, geef dit dan alvast aan bij het inschrijven.

Tijdens deze studiedagen gebruiken we verschillende werkvormen. Je leert met behulp van colleges, thema-netwerken, begeleide intervisiegesprekken en (begeleide) leergroepen. Samen behandelen we leervragen, dilemma's en casussen uit jouw praktijk. De andere studie-uren besteed je aan zelfstudie en praktische opdrachten. Deze opdrachten voer je uit in je eigen beroepspraktijk, je past nieuwe kennis meteen toe!
Deze deeltijd masteropleiding duurt twee jaar en bestaat uit 60 ECTS, oftewel 1680 studie-uren. Wanneer we uitgaan van 40 studiewerken per jaar, dan is de studiebelasting ongeveer 20 uur per studieweek.

Na je studie

Gefeliciteerd met het behalen van het erkende diploma van de Master Passend Meesterschap. Je beschikt nu over de titel Master of Education. Je bent echter nog nog steeds van harte welkom op onze hogeschool. We houden graag contact en zijn benieuwd hoe het met je gaat. Lijkt het je leuk om jouw expertise in te zetten voor het christelijk onderwijs? Laat het ons vooral weten. We geven daar nu immers samen vorm aan en input vanuit de praktijk is altijd welkom.