Wat doet een rekencoördinator concreet op een school? Voor Jan Schouten is dat ondersteuning bieden bij rekenvraagstukken die in de klassen of schoolbreed spelen. “Alles wat met rekenen te maken heeft, heb ik onder mijn hoede. Ik ben aanspreekpunt als er vragen zijn, ik analyseer resultaten, hou me bezig met beleid, denk mee over materialen. Samenvattend faciliteer ik collega’s in het geven van rekenonderwijs. Ik ga niet hun lessen geven, daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor, maar ik ondersteun hen door mijn opgedane kennis met ze te delen.”
- Jan Schouten (Lees zijn hele verhaal over de opleiding)
"Een praktisch toepasbare opleiding past bij mij. Omdat rekenen veel in de aandacht staat bij handelingsgericht werken ben ik, in overleg met de directie, mij gaan verdiepen in de opleiding rekencoördinator. Werken aan je eigen gecijferdheid als ervaren leerkracht blijft belangrijk. Je werkt aan praktijkopdrachten en krijgt daarnaast theoretische verdieping. Je werkt gericht op je eigen school doordat je daar ook als team afspreekt hoe de verbeteringen binnen de rekenmethode een plaats krijgen."
- Henny Trouwborst
"In mijn werk als ambulant begeleider en rekencoach heb ik veel gesprekken over leerlingen bij wie de rekenontwikkeling zeer moeizaam verloopt. De basisschool heeft op dat moment al van alles zelf ondernomen. Vaak ligt de oorzaak van het probleem al in een veel vroeger stadium. Voor mij is het van belang om goed inzicht te hebben in de leerlijnen om zo adequate adviezen te geven aan de basisschool. Tijdens de opleiding tot rekencoördinator sta je stil bij het maken van beleidsplannen. Hoe doe je dat nu, waar liggen de verantwoordelijkheden, hoe krijg je je team mee? Dit soort vragen en vooral antwoorden komen op deze avonden ook aan bod. Daarnaast word je zelf ook weer enthousiast, omdat je met collega’s praat over je vak. Ik heb veel geleerd van elkaar en inspirerende ideeën opgedaan."
- Petra Fokker
"Mijn motivatie voor het volgen van deze opleiding is om me meer competent te voelen als aankomend rekencoach. De vaardigheden die in de opleiding op een praktische manier opgedaan en verder ontwikkeld worden bieden mij een goede basis. Hiermee kan ik de effectiviteit en de doelgerichtheid van het rekenonderwijs verbeteren, verrijken en collega’s tot steun zijn."
- C.D. Leenheer