Sietske van Beuzekom is 21 jaar oud en komt uit Nijkerk. Als klein meisje droomde zij er al van om als leerkracht voor een volle klas te staan. Afgelopen twee jaar volgde zij de ad-opleiding Pedagogisch educatief professional (ad-pep) bij Driestar hogeschool, en kwam die droom steeds een stapje dichterbij.
Doorleren als onderwijsassistent
Na het behalen van haar vmbo TL+-diploma aan het Van Lodenstein College volgde Sietske drie jaar lang de opleiding onderwijsassistent op het mbo. Sietske wilde meer, en begon lessen te volgen voor de pabo bij Driestar hogeschool. De opleiding sprak haar enorm aan, maar helaas gooide het niet halen van de rekentoets roet in het eten.
Even leek het onmogelijk om ooit echt als juf voor de klas te kunnen staan. “Toen kwam er een voorlichting van deze ad-opleiding op mijn pad. Ik zag dat voor mezelf als mooie tussenstap, én het geeft weer extra verdieping bij mijn werk.” De omgeving en zelfs de school waar Sietske al werkte als onderwijsassistent kende de ad-pep-opleiding nog niet. Maar naarmate Sietske er meer over vertelde, werden de reacties uit haar omgeving steeds enthousiaster. “Veel mensen zien hun droom in duigen vallen doordat ze een rekentoets niet halen. Gelukkig heb ik veel positieve reacties gehad toen ik in plaats van de pabo de ad-pep ging doen. Wat mij betreft is dit een mooie oplossing als je verder wilt na je opleiding als onderwijsassistent maar de pabo wat te hoog gegrepen is!”
Wat voor opleiding is de ad-pep?
Een ad-opleiding is een niveau-5 opleiding, dus tussen mbo en hbo in. De ad-pep bij Driestar hogeschool is voor mensen die al met kinderen werken, op scholen, in de kinderopvang of ergens anders. “Ad-pep is vooral gericht op de verbinding tussen theorie en praktijk. Het is verplicht om een baan naast je studie te hebben, zodat je datgene wat je leert ook direct in de praktijk kunt gebruiken. De opleiding is gericht op de jeugdigen, de kinderen van nul tot achttien jaar. Je wordt heel goed voorbereid op omgang met de kinderen, en kinderen met speciale behoeftes. Er wordt veel aandacht besteed aan opvoedkunde.”
Hoe ziet het dagelijks leven van een ad-pep student eruit?
“Ik werkte vier dagen en ging dan op vrijdag naar school. School voelde voor mij als een uitlaatklep, op school kon ik even bijkomen. Op mijn werk had ik veel verantwoordelijkheid, maar in de les kon ik weer even onbezorgd student zijn.” Sietske keek altijd enorm uit naar de lessen op vrijdag. “Ik heb er altijd heel veel plezier aan gehad.”
Vier dagen werken, één dag naar school
De studielast van de ad-pep-opleiding was voor Sietske goed te combineren met vier dagen werken. Door de weeks en op zaterdag maakte ze haar huiswerk, en op vrijdag volgde ze lessen bij Driestar hogeschool. “Het scheelt wel dat ik nog thuis woon. Als ik uit mijn werk kom, staat het eten klaar. In de klas zijn veel studenten wat ouder. Als je een gezin hebt is het denk ik te zwaar om vier dagen te werken en daarnaast nog te studeren.”
Hoe kijk je terug op de ad-pep opleiding?
Wat is het meest waardevolle wat Sietske geleerd heeft tijdens de opleiding? “Dat was de module over coaching.” Sietske had nog nooit eerder een collega hoeven coachen, maar ze vond het erg leuk om te doen. “Daar heb ik super veel van geleerd. Op school leerde ik dingen waardoor ik op mijn werk serieuzer genomen word.”
“Ik had van tevoren niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden! Ik ben heel veel gegroeid tijdens het volgen van de opleiding. Driestar hogeschool zorgde voor een hele fijne en veilige sfeer. Deze twee jaar zijn voorbijgevlogen. Natuurlijk was het superdruk, maar we sleepten elkaar er doorheen. Ik ging met plezier naar school toe en ben een mooie ervaring rijker.”
Sietske vertelt verder over de veilige sfeer die voor haar zo belangrijk was op Driestar hogeschool: “Het is een christelijke hogeschool, maar ik had ook mensen in de klas die niets met het geloof hadden. Toch was er altijd een bepaalde eenheid. Ik denk dat Driestar hogeschool daar heel sterk in is. Iedereen mag erbij horen, je merkt echt de naastenliefde die we als christenen proberen in de praktijk te brengen. Ik ben heel dankbaar dat er zo’n hogeschool bestaat. Het voelde alsof iedereen welkom was.”
Diversiteit in leeftijd en achtergrond
Sietske was de jongste in haar klas, en zat tijdens de lessen onder andere tussen dertigers en vijftigers met diverse achtergronden. Sommige klasgenoten hadden een achtergrond als onderwijsassistent, anderen kwamen uit het speciaal onderwijs, de gehandicaptenzorg of de kinderopvang.
Toekomstplannen: pabo of pedagogiek?
Terwijl Sietske nog wacht op de laatste cijfers, is ze in gedachten al lang afgestudeerd. “Ik zat heel erg te twijfelen. Pedagogiek studeren leek me heel erg leuk, de pabo ook.” Vanuit de school waar ze werkt als onderwijsassistent kreeg ze de kans om de instroomgroep op te starten, een speciale klas voor kinderen vanaf vier jaar, waarin ze kunnen wennen op de basisschool. “Ik heb met Driestar hogeschool afgesproken om dat even te gaan ervaren, en om daarna de keuze te maken. Voor nu is het weer leuk geweest, altijd op school zitten. De rust die het brengt om even geen opleiding te volgen is heel prettig.” Toch kriebelt het enorm om in de toekomst pedagogiek of pabo te doen. “Ik ga dit eerst ervaren, en dan hoop ik ooit nog een keer een goede keus te kunnen maken.”
Voor wie is ad-pep geschikt?
Sietske raadt de ad-pep aan voor twijfelaars die het moeilijk vinden om een keuze te maken tussen pedagogiek en pabo. “Ad-pep zit er precies tussenin. Dit is echt een leuke basis omdat je de verschillende vakken van beiden in je vakkenpakket meekrijgt.”
Ad-pep is er speciaal voor mensen die al met kinderen werken, op scholen, in de kinderopvang, of ergens anders. De niveau-5-opleiding is gericht op de omgang met kinderen van twee tot achttien jaar oud. Na het afronden van deze opleiding kun je in twee jaar je pabo- of pedagogiekdiploma halen bij Driestar hogeschool.
Wil je meer informatie over de ad-pep?