Met lichte spanning in mijn onderbuik stapte ik op de fiets naar mijn stageschool. Een nieuwe groep na een halfjaar stage bij groep zeven en acht. Hoe zullen de leerlingen zijn? Zullen ze mij aardig vinden? Kunnen ze hard werken? Allemaal vragen die op die bewuste eerste stagedag bij de nieuwe groep in mij opkwamen.
Bij de deur verwelkom ik alle 21 nieuwe leerlingen. Sommige ogen kijken vrolijk naar mij, anderen wat verlegen. Als iedereen in de klas zit, kijken 42 ogen mij verwachtingsvol aan. De nieuwe juf, spannend!
Toch wel wat zenuwachtig vertel ik wie ik ben en wat ik het leukste vind van juf-zijn. Terwijl ik vertel, kijk ik de klas rond en zie ik nog maar 41 ogen op mij gericht. Even ben ik in de war.
Na mijn voorstelrondje en het kennismaken met de klas is de spanning van me afgegleden en voel ik me helemaal welkom in groep vijf en zes. We zijn na het Bijbelverhaal begonnen met de rekenles. Aan alle groene bolletjes te zien in het volgsysteem op mijn laptop, hebben de leerlingen helemaal door waar we over werken.
Rode bolletjes maken mij alert en ik help de leerlingen die er moeite mee hebben. Ik tip een leerling om zijn uitrekenschrift naast zijn laptop te houden, zodat hij de sommen makkelijker op kan tellen.
Na 50 minuutjes rekenen voel ik de pauze aankomen. Wiebelende benen en fluisterende stemmen wijzen mij er op dat de leerlingen toe zijn aan een pauze. Sam* komt met zijn broodtrommel onder zijn arm naar me toe.
Met uitgestoken vuist richting mij zegt hij: ‘Juf, raad eens wat er in mijn hand zit?’ Ik denk diep na. ‘Een koekje misschien of een lekker snoepje soms?’ ‘Nee juf, kijk maar!’, zegt Sam met een grijns. Langzaam vouwen zijn vingers open en ik kijk recht in een oog. Zíjn oog. Even schrik ik en Sam schatert het uit. Wat is dit, denk ik bij mezelf. ‘Ik heb een nep-oog, juf. Die kan ik eruit halen. Hij wordt een beetje te klein voor mijn oog, dus pak ik hem er soms uit.’
Als ik na de pauze aan mijn taalles wil beginnen, kijk ik de klas rond. ‘Graag alle ogen naar de juf’, hoor ik mezelf zeggen. Na een paar tellen zijn alle 42 ogen op mij gericht en wachten de leerlingen tot ik met de uitleg zal beginnen.
Ik zet ze zelfstandig aan het werk met hun opdrachten en wijs hen erop dat ze hun antwoorden ook nakijken. Als ik de les wil evalueren, kijk ik snel even in Sams richting. En nu zie ik dat hij nog maar één oogje op de juf heeft.
Open dag: 8 februari 2025
Kennismaken met de opleidingen, studenten en docenten van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom op de open dag in Gouda!
Meld je nu aan