Dit is docent-in-opleiding Teun: student tussen de leerlingen.
‘Hier zie je mij in een weiland rond de school, waarbij we op zoek gaan naar geometrische vormen in het landschap. Erg leuk om te doen en het levert veel resultaat op: vierkanten in een gaas, samenkomende lijnen aan de horizon, of een tonvormige waterbak. Als je ze even stimuleert weten leerlingen er vaak nog meer te vinden dan jij, omdat zij anders naar de wereld kijken.
Vorig jaar begon ik aan de opleiding Leraar wiskunde. Ik vind het leuk om met getallen en figuren bezig te zijn, maar vooral om dat over te dragen aan leerlingen. Overigens: hoe meer je te weten komt over je vak, hoe meer je er ook achter komt hoe mooi het allemaal is. Het geeft een extra goed gevoel als je aan het eind van een bepaalde lesperiode ziet dat leerlingen iets beheersen wat ze eerst niet konden.
Mijn eigen schooltijd is nog maar kort geleden en dat geeft een band. Je merkt dat leerlingen het leuk vinden als je iets over jezelf vertelt, of over wat je ooit zelf hebt uitgespookt.
Toch merk ik wel dat ik intussen veranderd ben. Vooral jonge leerlingen hebben bijvoorbeeld heel concrete aanwijzingen nodig. Dat kreeg ik ook terug tijdens de opleiding. Dat je niet moet zeggen: ‘Voor de komende toets zou ik als ik jullie was maar zorgen dat je een pen of potlood bij je hebt’, want daar zit nog wat ruimte in. Maar: ‘Jullie moeten een pen of potlood meenemen.’
Consequent handelen is ook erg belangrijk. Als je zegt dat je iets gaat doen dan moet je dat ook doen - zelfs als dat soms lastig voor je is. Leerlingen vertellen je dat ook gewoon: ‘U heeft nu twee keer gewaarschuwd, u moet nu gewoon straf geven.’
Het blijkt maar weer dat je lesgeven leert door het te doen. De theorie kan iedereen je vertellen, maar de praktijk moet je zelf uitvinden. Daarom ben ik ook blij met deze manier van opleiden. Het leren tijdens je werk is echt pittig, maar omdat je zo snel resultaat ziet, kun je het ook beter volhouden.
Mijn tip is: hou in je lessen altijd ruimte voor iets anders. Zoals de deur uit gaan met leerlingen zoals nu, of eens over iets heel anders beginnen. Ook populair is een spelletje vrachtwagens spotten, dat kan hier in Barneveld goed vanuit het raam. Laatst hadden we het samen over of het nu wel of niet lekker is om hagelslag op je krentenbol te doen, haha. Ik had er nog nooit van gehoord maar moest het volgens een leerling echt gaan proberen.’
Heb jij het in je?
Denk jij nu, na het lezen van het verhaal van Teun: dat zou ik ook wel willen? Kom dan op 1 of 4 december eens langs op onze hogeschool en volg een college van een van de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs! Je kunt je nog aanmelden.