6 februari 2024

Lydia blogt: Wat als je als docent een beetje dialect spreekt?

Door Lydia Kersbergen

Het nieuwe schooljaar is net begonnen. Dat betekent vaak dat er nog kennis gemaakt moet worden tussen de docent en de leerlingen. Dat duurt vaak wel een paar weken. Dat geldt ook voor mijn havo-klas en ik. Deze eerste klas nog moet wennen aan de manier van lesgeven. Vandaag is de paragraaf ‘Taalrijk’ aan de beurt.

Een paragraaf die elk hoofdstuk terugkomt bij de methode Kapitaal. In deze paragraaf worden verschillende onderwerpen met betrekking tot taal besproken; het ontstaan van taal, communicatie, beeldtaal enzovoort.

Vandaag gaat het over het ontstaan van taal. Tijdens mijn uitleg zie ik steeds meer leerlingen lachen en praten. Zelf heb ik nog niet door wat er aan de hand is. 

Op een gegeven moment wordt het duidelijk: “Mevrouw, u zegt ‘tal’ in plaats van ‘taal’!” De leerlingen lachen en zelf ben ik even verbaasd. Ja, ik kom uit een dorpje op de Veluwe. Stiekem ben ik blij dat ik niet het dialect heb dat sommige mensen uit mijn dorp spreken. Daar kun je soms niet veel uit opmaken. Als docent Nederlands wil ik graag het Standaardnederlands spreken. Blijkbaar doe ik dat dus niet…

Als de leerlingen dat eenmaal doorhebben, blijf je dat natuurlijk horen. Voor hen extra leuk als je juist bij een paragraaf bent waarin ‘taal’ centraal staat. Dat wordt overdreven goed ‘táál’ zeggen de hele les, bedenk ik me. De eerste vijf minuten gaat dat prima. Maar dan denk je dat het weer goed gaat en verval je weer in ‘tal’. 

Wat kun je anders doen dan met de leerlingen meelachen en toegeven dat je toch iets van een dialect hebt meegekregen? De rest van de les heb ik geweten dat leerlingen het erg leuk vinden om te laten merken dat zij iets beter weten dan de docent. Aan het eind van de les hadden niet alleen de leerlingen wat geleerd, ik dus ook.  

Hopend dat het leuke hiervan de volgende lessen er af is, heb ik de leerlingen lachend uitgezwaaid. Alleen besefte ik mij toen nog niet dat in de lessen daarop woorden als ‘verhal’, ‘normal’ en ‘twalf’ voorbij zouden komen…?

Lydia Kersbergen

Over Lydia Kersbergen

Lydia Kersbergen is tweedejaarsstudent LVO Nederlands.

Bekijk de data van onze voorlichtingen

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een voorlichting bij te wonen.

Meld je nu aan