Op dinsdag 29 augustus was de introductietweedaagse van LVO-studenten die de route Opleiden in de School (OidS) volgen. LVO-docent Corné van der Maas was erbij en maakte het volgende verslag.
De eerste OidS-studenten stromen binnen. We verblijven twee dagen op een prachtige locatie, De Watersnip, aan de Reeuwijkse Plassen. Twee dagen om met elkaar kennis te maken en na te denken over het beroep van leraar.
Wat opvalt is dat vanaf het eerste moment er onderling druk met elkaar wordt gepraat. Een stimulerende opmerking om vooral met iedereen in gesprek te gaan is helemaal niet nodig. Al heel snel ontstaat er een ‘ik voel me thuis’ gevoel. Prachtig!
Tijdens de dagopeningen staan we stil bij de opdracht van het inscherpen van onze kinderen uit Deuteronomium 6 en de vaders die de loffelijkheden van de Heere vertellen aan hun kinderen uit Psalm 78.
Heel duidelijk merkbaar is dat dit een groep studenten is met een diepe drive en een grote motivatie. Gesprekken naar aanleiding van diverse opdrachtjes over bijvoorbeeld ‘Wat is een goede leraar?’ Of ‘Hoe zag jouw onderwijsverleden eruit en op welke manier heeft jou dat gevormd?’, werden gretig aangegrepen om met elkaar in gesprek te gaan.
Tijdens zo’n tweedaagse is het goed om steeds van groepssamenstelling te veranderen. Het was niet nodig om hierop te sturen, het gebeurde vanzelf. Aan het einde van de eerste dag sloeg de vermoeidheid toe. Echter, Laurens Snoek wist hen ’s avonds tijdens een inleiding over Professionele Identiteit zo te boeien dat er geen sprake was van verslapping van de aandacht.
Dan komt voor begeleiders het spannende moment van het slapen gaan. Studenten bleken nog wat energie over te hebben. Er werd druk met elkaar gesproken over allerlei geloofszaken die hen bezighielden, onder het genot van kipnuggets van een niet nader te noemen fastfoodketen. Daarna won de vermoeidheid het en er volgde dus een rustige nacht.
De volgende morgen werd het programma voortgezet en rond het middaguur ging iedereen huiswaarts, maar niet nadat er met elkaar werd gezorgd dat het verblijf keurig en schoon werd achtergelaten.
Na een groepsfoto werd tenslotte een tevreden en dankbare docent achtergelaten. Ik zie ernaar uit dat deze jonge studenten in de toekomst als goede en bevlogen leraren, met hart voor leerlingen, dienstbaar mogen zijn in het onderwijs.