Marit Leder is 36 jaar oud, woont in Rotterdam en werkt al 15 jaar in het voortgezet onderwijs. Sinds 2016 is ze lerarenopleider bij de opleiding Leraar voortgezet onderwijs (LVO) Engels bij Driestar hogeschool.
Met een moeder die kleuterjuf was, voelde het voor Marit heel natuurlijk om ook het onderwijs in te gaan. Wel volgt ze hierin haar eigen weg: ze geeft een vak in het voortgezet onderwijs. Zo maakte Marit recent de switch van een christelijke school met meerdere vestigingen naar een kleine openbare school.
Marit, hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?
“Ik weet dat ik al heel jong riep: ik wil juf worden!” Lange tijd dacht Marit dat ze naar de pabo zou gaan, totdat ze als puber met haar familie in Engeland op vakantie was. “Daar begon de liefde voor Engeland en de Engelse taal”. Na de middelbare school volgde Marit de lerarenopleiding Engels aan de Hogeschool Rotterdam, en haalde ze haar masterdiploma in Utrecht.
“Ik wil zelf dingen leren en dingen doorgeven. En daarnaast hou ik van mijn vak; zowel van de taal als van het lesgeven en de andere aspecten van het leraarschap. En ik trek graag met jongeren op; als ik niet zo’n hart zou hebben voor leerlingen, zou ik mijn passie voor Engels ook niet kwijt kunnen.”
Een christelijke docent op een openbare school
Tegenwoordig werkt Marit op een kleine, openbare school in Utrecht. “Ik ben alleen verantwoordelijk voor alle vier de vierde klassen, havo en vwo. Natuurlijk maken we afspraken via een PTA, maar hier heb ik wel mijn eigen jaarplanning en beheer ik het hele proces. Voor mij is de overstap naar deze kleine school een goede switch geweest.”
Ook in het openbaar onderwijs vindt Marit de ruimte om iets te delen van haar christelijke levensovertuiging. “In de verkiezingstijd vroegen de leerlingen waar ik op ging stemmen. Ik geef dan wel aan waar ik voor sta, en daar gaan ze graag over in gesprek. Ik geloof dat het voor mijn leerlingen meerwaarde heeft dat ze ook christelijke docenten hebben.”
Alles wat je kunt delen met je leerlingen, kun je in het Engels doen
“Alles wat je kunt delen met je leerlingen, kun je in het Engels doen, zeker met het internet. Er is zoveel te vinden! Geschiedenis en cultuur, actualiteiten. Ik heb altijd een schat aan informatie tot mijn beschikking,” vertelt Marit enthousiast. In haar lessen maakt ze regelmatig gebruik van TED talks. “Ik laat er een paar zien en die video’s bespreken we. Daarna mogen de leerlingen zelf een TED talk uitzoeken, en presenteren. Zo leer ik van wat de leerlingen en studenten interessant vinden.”
Lesgeven aan studenten lvo
Eén avond per week geeft Marit les aan de studenten Engels bij Driestar hogeschool. “Ik denk dat juist de combinatie voor mijn beide werkplekken een meerwaarde heeft. Ik kan mijn ervaring in het onderwijs delen met de lvostudenten, maar tegelijkertijd ook met leerlingen praten over mijn ervaringen met studenten.” Door leerlingen te vragen wat voor hen belangrijk is, wat ze saai vinden, of wat voor hen iemand tot een goede docent maakt, blijft Marit scherp en betrokken. “De afwisseling zorgt ervoor dat ik zin heb ik mijn werk, op beide werkplekken.”
Zelfs wanneer alles digitaal moet, zijn docenten keihard nodig
Om docentvaardigheden op te doen, laat Marit de studenten zelf een deel van de les verzorgen. “Door dat online te doen leren ze in een vrij veilige omgeving hoe het allemaal werkt met Teams, scherm delen, en het gebruiken van breakout rooms. Dan geef ik een stuk uit handen, maar juist die afwisseling en interactie maakt het interessanter dan wanneer ik de hele tijd alleen aan het woord zou zijn.”
“Uit het afgelopen jaar blijkt dat zelfs wanneer alles digitaal moet, docenten keihard nodig zijn. Onderwijs is nooit overbodig en het is altijd mooi.” Wel merkt Marije dat studenten in deze coronatijd het onderlinge contact erg missen. “Dat hoor ik terug in de persoonlijke gesprekken die ik als tutor met studenten voer. Ze missen de ontmoeting met elkaar, maar ook de kleine gesprekjes met de docent.”
“Juist in het onderwijs kun je heel erg gaan voor je vak, maar als je niet de bewogenheid hebt voor leerlingen dan ga je vastlopen. Als je echt hart hebt voor leerlingen, is het juist ook digitaal heel belangrijk dat je een band met hen kunt opbouwen. Ik geef ook voorbeelden uit mijn lessen, hoe ik dat zelf aanpak. Het gaat nooit alleen over het vak, het gaat altijd over de interactie.”