‘Lesgeven zie ik als een kwestie van zaaien. Ik geloof dat wat ik doe en zeg, zaadjes zijn die gebruikt kunnen worden. Daarom probeer ik ook altijd dicht bij jongeren te komen.’
Aan het woord is Peter van der Blonk, student aan de lerarenopleiding voortgezet onderwijs wiskunde en godsdienst.
‘Leerlingen zijn in een leuke fase van hun leven. Ze zijn in ontwikkeling; zoekend, puberend. Je ziet ze groeien, nadenken en soms doen ze iets wat ze eigenlijk niet zouden moeten doen. Het is mooi als je daar wat sturing aan kan geven.
Ik geniet ervan als ik leerlingen met elkaar bezig zie. En ik vind het ook leuk als ze na de les even blijven hangen om met me te kletsen.
Twee studies
Wiskunde is het vak waar God me de talenten voor gegeven en godsdienst is het vak waar mijn hart ligt. Gelukkig kan ik bij Driestar hogeschool de opleidingen voor leraar wiskunde en leraar godsdienst combineren.
Op woensdagavond heb ik de colleges van godsdienst en op donderdagavond de colleges van wiskunde. Het volgen van twee studies is pittig, ik ben echt druk. Toch is dat het waard en ik kan het ook zeker niet zonder Gods hulp.
Op dit moment geef ik twee klassen les: een klas wiskunde en een klas godsdienst.
Ik geef les in het vmbo en in havo/vwo. Ik weet nog niet zo goed welke doelgroep ik leuker vind. Vmbo-leerlingen zijn meer gericht op relatie, ze maken altijd een praatje.
Dat heb je bij havo en vwo minder, maar daar zijn ze weer gemotiveerder. Aan mijn vmbo-leerlingen merk ik dat ze het liefst niet alleen maar op hun stoel zitten. Ze noemden mijn lessen saai.
Daarom ben ik nu aan het experimenteren om interessantere lessen te maken en leerlingen wat meer in beweging te krijgen.
Dat orde houden een drempel kan zijn om les te gaan geven, snap ik wel. Orde houden gaat niet vanzelf, maar dat kun je wel leren. Dat kost tijd en inspanning. Als je bereid bent om dat te leveren, dan komt het goed.
Samen opleiden
Op Driestar hogeschool leer je door het concept Samen opleiden. Elke week sta je voor de klas, heb je colleges en ben je bezig met opdrachten. Deze combinatie maakt het sterk. Je leert continu in je lesgeven.
Waar je deze mee week de mist inging, formuleer je voor volgende week als je leerdoel. Als het dan nog niet gaat, praat je daarover met je begeleider. Je leert geleidelijk aan en dat zorgt ervoor dat het behapbaar is.
Leraar om de leerlingen
Ik ben honderd procent leraar om de leerlingen. Tegelijkertijd geniet ik ook van de vakken die ik geef. Met wiskunde zijn er weleens momenten dat leerlingen een aha-erlebnis hebben. ‘Nu snap ik het!’, hoor ik dan.
Bij godsdienst geniet ik er vooral van als leerlingen nadenken en een wezenlijke, diepgaande vraag stellen. Ik vind het mooi als mijn les leerlingen aan het denken zet over de belangrijkste dingen van dit leven.
Dankbaar beroep
Lesvoorbereiding en nakijken kosten me veel tijd. Ik hoop dat dit nog wat afneemt als ik straks afgestudeerd ben en meer ervaring heb. De werkdruk in het onderwijs is hoog, ook al heb je veel vakanties.
De drukte is het wel waard, want als leraar lever je een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Ik mag mensen vormen en voorbereiden op hun plekje in de samenleving. Ik hoop dat ik bij elke leerling wat na mag laten.
Neem in overweging dat er nood is in het onderwijs. Er zijn veel vacatures, ook in het reformatorisch onderwijs. Het is echt genieten om met jongeren om te gaan. Leraar zijn is een dankbaar beroep. Natuurlijk is het weleens pittig, maar dat is het waard.’
Peter van der Blonk is derdejaarsstudent lerarenopleiding godsdienst en wiskunde (duaal).