18 juni 2024

Linda blogt: Een goede les

Door Linda Simonse

Tja, hoe geef je die? Als eerstejaarsstudent is dit natuurlijk een gevaarlijk onderwerp. Je hebt nog weinig ervaring, maar wel veel mensen om je heen die er meer verstand van hebben. Al ben ik er wel achter gekomen dat je in het onderwijs nooit uitgeleerd raakt. Dat merk je al heel snel tijdens het lesgeven. Ook al heb je een les tot in de puntjes voorbereid, een kind kan zomaar met een vraag of een opmerking komen die ervoor zorgt dat ik (even) met een mond vol tanden sta.

Eigenlijk maakt dat het lesgeven ook zo leuk, omdat de kinderen je uitdagen zelf ook na te blijven denken. Ze zorgen soms door een kleine opmerking dat ik iets ineens op een andere manier bekijk, vanuit hun kinderogen. Dat zijn voor mij echte genietmomentjes.

Vanmorgen had ik zo’n genietmomentje. Ik mocht de psalm aanleren in groep 6. Op het rooster stond psalm 33 vers 11. Een psalm vol dankbaarheid. Om te begrijpen waarom deze Psalm over dankbaarheid gaat hebben we eerst met elkaar Psalm 33 gelezen. In heel de psalm zien we de grootheid van de Heere terug en Zijn grote daden. Ik heb de kinderen gevraagd om een paar voorbeelden van Gods grote daden te noemen uit de psalm, maar ook uit het dagelijks leven. Een paar dingen die genoemd werden waren ‘Dat we veilig op school mochten komen, dat we eten hadden vanmorgen, dat hier geen oorlog is.’ ‘Van wie mocht je dat krijgen?’ ‘Van de Heere.’

Met elkaar bespraken we daarna de moeilijke woorden. Ik vertelde dat deze psalm eigenlijk een gebed is. In het eerste gedeelte gaat het vooral om wie de Heere voor ons is en in het tweede gedeelte vragen we of God er voor ons wil zijn. Net zoals het Onze Vader, daar beginnen we ook met het prijzen van God, voordat we God om dingen vragen. Er staan ook veel komma’s in, alleen na de eerste helft en op het eind staan een punt.

Afgelopen week hadden we het bij spelling gehad over komma’s. Het ging er vooral over wanneer je komma’s moet gebruiken, bijvoorbeeld bij een opsomming. Nadat we de psalm een keer gezongen hebben, zie ik een vinger omhoog gaan. ‘Juf, eigenlijk is deze psalm een opsomming toch?’ Ik vind het prachtig dat een van de leerlingen de link legt van de spellingsles naar de psalm. Zo had ik er zelf helemaal niet naar gekeken. Mooi om zo met elkaar te ontdekken dat God niet alleen heilig is, maar ook groot en goed. En niet alleen een goedertieren Vader, maar ook een milde zegenader.

Ik mocht van ze leren dat sommige dingen heel makkelijk met elkaar te verbinden zijn. En  ook al duurt het nog wel even voordat ik een leerkracht met wat meer ervaring ben, ik weet nu al, uitgeleerd raak ik nooit. Wat is het juist genieten om van de kinderen te leren!

Linda Simonse

Over Linda Simonse

Linda Simonse is eerstejaarsstudent pabo aan Driestar hogeschool.

Bekijk de data van onze voorlichtingen

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een voorlichting bij te wonen.

Meld je nu aan