
Juf Margreet Jaspers Faijer-Breugem volgt samen met internationale studenten de master Learning and Innovation, track: Christian Education van Driestar hogeschool. Wat levert het haar op?
‘De opdrachten waarmee je meteen in de praktijk aan de slag gaat, zijn als druppels water in een vijver, waardoor kringen ontstaan. Iedereen in de school wordt aangestoken door mijn nieuwe kennis en de innovatie waarmee ik bezig ben in de school.’
Margreet is juf van groep 2 op de Goede Herderschool in Ermelo. Ze zit in het laatste jaar van de tweejarige master en geniet van de nieuwe dingen die ze leert. Deze masteropleiding koos ze vanwege haar jarenlange ervaringen in het buitenland. ‘Mijn man wilde graag iets betekenen voor armen en mensen in nood.’
Dertien jaar zijn ze voor ZOA in Cambodja en Sri Lanka actief geweest. Na een periode in Nederland verhuist het echtpaar naar Pakistan, waar Margreets man werkt voor de EU en Margreet werk doet voor de GZB. Margreet: ‘In Pakistan is geen kleuteronderwijs op de overheidsscholen.
Het ministerie van Onderwijs was net klaar met de ontwikkeling van een curriculum. Dit curriculum moest uitgeprobeerd worden en daaraan heb ik meegewerkt net voordat we moesten vertrekken uit Pakistan in 2021. Geweldig leuk en interessant om mensen te trainen op het gebied van kleuteronderwijs!
De mensen die ik samen met een zendeling trainde waren allemaal moslim. Het was een prachtige, nuttige en opbouwende manier om met moslims in aanraking te komen. We konden goed met hen praten over religieus onderwijs en diversiteit in religies. Dit heeft mij geraakt. Ik dacht: een master in het onderwijs zou mij kunnen helpen, mocht mijn man weer een baan overzee willen.’
Onderzoekend innoveren
Op dit moment plukt vooral haar huidige school de vruchten van Margreets studie. ‘Deze master leidt je op tot Teacher Leader: je leert praktische vaardigheden om innovaties op een wetenschappelijk onderbouwde manier in je eigen onderwijspraktijk uit te voeren, samen met collega’s.
Een belangrijk onderdeel van de opleiding is dan ook de lijn Onderzoekend Innoveren, waarbinnen je een innovatie ontwikkelt, uitvoert en onderzoekt of de innovatie effectief is. Samen met mijn directeur koos ik ervoor om aan de slag te gaan met een gedragsverandering naar duurzaam gedrag. De hele school begint inmiddels al duurzaamheid uit te ademen: met een groentetuin, een composthoop, groencontainers in elke klas, kennis overdracht, gastlessen van experts.
Alle leerlingen brengen hun lunch mee in broodtrommels en hun drinken in bekers. Samen met het change team, de collega’s die betrokken zijn bij de innovatie, zijn we lekker bezig en daar is iedereen blij mee!’
Nieuwe manier van werken
Ook voor Margreet persoonlijk heeft de mastertrack meerwaarde. ‘De verdieping in christelijk onderwijs is erg goed voor mij. Ik leer actuele nieuwe inzichten over positieve psychologie en kernkwaliteiten ontdekken bij zowel jezelf als bij je leerlingen.
Daarbij begrijp ik mijn eigen kinderen beter die gestudeerd hebben of nog studeren. Het benaderen van een onderzoeksvraag op een goede wetenschappelijke manier, de zaak van alle kanten bekijken en vooraf informatie verzamelen voordat je een innovatie start, is voor mij een nieuwe manier van werken. Er gaat een wereld voor me open.’
Margreet geniet van het contact met de medestudenten die uit allerlei landen komen. ‘Omdat ik zelf in allerlei landen heb gewoond begrijp ik hun achtergrond goed. Soms heb ik het gevoel dat ik beide werelden goed begrijp en maak vertaalslagen beide kanten op. Het contact met de docenten is uitstekend. Online lessen vind ik heel goed gaan. Soms gaan we uiteen in groepjes en elke dinsdag is er groepsdiscussie na de les.’
Studiebelasting
De studiebelasting van deze master is fors, zo’n vijftien tot twintig uur per week. Er moet voldoende tijd voor vrijgemaakt kunnen worden en support uit de omgeving is ook nodig.
Margreet herkent dat. ‘Omdat het eerste jaar alles nieuw was, zoals de systemen, het studeren, de colleges en huiswerkopdrachten had ik veel stress van de studie. Ik nam alles heel serieus en deed m’n uiterste best om deadlines te halen. Sociaal heb ik mij veel ontzegd. Nu ik beter weet wat ik kan verwachten, ben ik nu in het tweede jaar ook wat relaxter. Er is veel begrip dat studeren naast je baan en andere verplichtingen best pittig kan zijn.’
Voertaal
Dat ze deze internationale mastertrack volgt, laat zien dat ze een risk taker is, vindt Margreet. ‘Met God kun je alle uitdagingen aan. Ga met God en Hij zal met je zijn, dat heb ik geleerd te zijn in mijn periodes in het buitenland.’
Dat de voertaal van de master Engels is, was ondanks haar buitenlandervaring wel wennen. ‘Natuurlijk spreek en versta ik Engels prima, maar de onderzoekstaal in wetenschappelijke boeken en artikelen is wel van een ander niveau. Ik heb er mijn weg in gevonden, want er zijn hulpmiddelen zoals DeepL, ChatGPT of Scribr, maar het lezen in het Engels blijft mij wel meer tijd kosten.’
Nieuwe wereld
De master is volgens Margreet een aanrader, omdat ze de opgedane kennis zowel in Nederland als in het buitenland in kan zetten. ‘De opleiding opent een totaal nieuwe wereld voor mij en ik ben erg blij dat ik die heb ontdekt. Artikelen lezen en kritisch analyseren of het goede onderzoeken zijn, is waardevol.
Alle ervaringen op het gebied van leiderschap vind ik leerzaam; ik leer over groepsdynamieken en ik ontwikkel me in het leidinggeven. Dat vormt me. Als je werkt op een school of in een andere onderwijsorganisatie, dan is deze master heel veelzijdig en bruikbaar.’
Meer weten over de opleiding?
Meer weten over deze master? Kijk dan op de opleidingspagina.
Online open avond op 26 maart
Ben jij benieuwd of een baan als juf of meester bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 26 maart.
Meld je nu aan