Trinngggg! De bel gaat. De eerste schooldag begint. De leerlingen rennen naar de rij en zoeken hun plekje op. Na de tweede bel staat iedereen in het gelid. 30 paar ogen kijken mij verwachtingsvol aan. Wie is deze meester? Wat gaan we dit jaar allemaal beleven? Kan hij goed uitleggen? Er gaat ongetwijfeld genoeg in deze koppies om. De een is enthousiast, de ander wat gespannen, nog een ander ziet het allemaal wel goed komen. Maar één ding is zeker, de vakantie is voorbij.
Groep 4 begint deze eerste schooldag gelijk goed. Voor de pauze staat gym op de planning, dus na de Bijbelvertelling is er weinig tijd voor een kennismaking. Dat komt dus straks pas.
Gelukkig is er de wevervogel die het ijs breekt. Een mooie zwart met gele vogel die op het eiland Madagaskar woont... De leerlingen genieten zichtbaar van de eerste kennismaking. Ik zie hun ogen stralen als ik vertel dat ze elke week gaan kennismaken met een ander dier.
Na de pauze is het tijd voor voorlezen, kennismaken en vakantieverhalen vertellen. Nadat iedereen heeft verteld wie hij is, pak ik verschillende vlaggen erbij. In de vakantie hebben de leerlingen veel gedaan en beleefd en daarover willen ze graag van alles vertellen.
Ik laat een voor een vlaggen zien, waar de leerlingen mogelijk op vakantie zijn geweest: Duitsland, Frankrijk, Italië, België, Oostenrijk, Kroatië, Nederland, Zeeland, Luxemburg. Ik noem de namen van de landen die bij de vlaggen horen, en de vingers schieten in de lucht: ‘Meester, daar was ik op vakantie!’ Het enthousiasme spat ervan af.
Kort leg ik uit wat we met de vlaggen gaan doen. De kinderen mogen tekenen wat ze hebben gezien en beleefd in het land waar ze op vakantie zijn geweest. Al snel zijn ze hard bezig met hun tekeningen.
Een jongetje vraagt of hij de Duitse vlag mag lenen, want die wil hij graag natekenen. Dat voorbeeld doet natuurlijk volgen: al snel vragen er meer leerlingen naar vlaggen. Eén leerling valt me op, hij tekent alleen de vlag van Frankrijk. Hij heeft andere gedachten over de tekenopdracht. Hij wil de vlag vastmaken aan een stok, zodat hij daar mooi mee kan zwaaien.
Als ik rondloop, vertellen de kinderen uitgebreid wat ze hebben getekend en wat ze allemaal in de vakantie hebben gedaan. Een halfuurtje later weet ik van bijna iedereen wat ze in de vakantie hebben beleefd. Ik geniet als ik de glunderende gezichten zie. Het is mooi om te horen wat ze hebben meegemaakt en dat ze daarover op hun eigen manier vertellen.
We eindigen de dag met een lesje taal en stillezen. Daarna zit de eerste schooldag erop. Ik vind het mooi om te zien hoe de leerlingen aan het begin van de dag de klas in komen en aan het einde van de dag weggaan. Ik zag eerst veel spanning op de gezichtjes, maar nu hebben ze een eerste indruk van me en weten ze al een beetje wat ze van me kunnen verwachten.
Belangrijk, die eerste indruk. Mooi om te kunnen laten zien wie je écht bent, want dat merken de leerlingen, en daar genieten ze van.
Met een opgewekt gevoel sluit ik halverwege de middag de schooldeur. Op naar veel fijne, goede en mooie momenten met mijn nieuwe groep.
Open dag: 8 februari 2025
Kennismaken met de opleidingen, studenten en docenten van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom op de open dag in Gouda!
Meld je nu aan