Dit is docent-in-opleiding Guido: hij geniet van jong zijn tussen de leerlingen.
‘Jong zijn tussen de jongeren, dat is iets prachtigs. Even tafelvoetballen of een gesprekje op het plein. Weten wat er speelt, dat schept pas echt een band. Laatst kwam een leerling naar me toe met een filmpje van een les Nederlands die ik vorig jaar gaf. Hij moest voor de les over poëzie een ‘spoken word’ maken, maar het was meer een soort rap geworden. En hij was er zo trots op! Samen schrijven, rijmen, leren zeggen wat je bedoelt - en dan samen uitvoeren. 'Weet u dit nog, dat was een mooie tijd hè?’ zei hij. Zo’n opdracht blijft die leerling lang bij maar mij zeker ook!
Het leuke van het vak Nederlands is de afwisseling. De ene keer lezen we boeken en praten we over poëzie, de andere keer leg je iets uit over grammatica of spelling. En ondertussen hebben we een gesprek over de geschiedenis van onze taal.
Ik heb de pabo gedaan en dat is een goede basis, maar het basisonderwijs was het toch niet helemaal voor mij. Toen mocht ik een paar dagen in het voortgezet onderwijs aan de slag en ik vond dat superleuk. Met name de eerste tot de derde klas havo: dat er echt ruimte is voor interessante gesprekken in de les en je leerlingen daardoor kunt vormen.
Ik werk nu fulltime als docent Nederlands op het Driestar College. Op donderdagavond volg ik bij Driestar hogeschool de vakmodules van de lerarenopleiding. Ik kreeg wat vrijstellingen omdat ik de pabo al heb gedaan, dus het is voor mij goed te doen.
Dat ik het zo leuk vind hier is tot mijn eigen verbazing; ik zei altijd dat ik nooit mijn hele leven in het onderwijs zou willen werken. Maar het ligt mij goed, en dat vind ik niet alleen. Volgens mijn begeleiders ben ik een geboren leraar. Die positieve feedback stimuleert mij om op dit spoor verder te gaan.
Vakinhoudelijk leer ik veel. Mijn stagebegeleidster geeft ook het vak Nederlands en kan me dus veel leren. Zo was er laatst in het nieuws dat leerlingen geen leesplezier meer hebben, juist door het onderwijs en de eindeloze lessen begrijpend lezen. Mijn begeleider gaf me de tip leuke teksten op te zoeken waar jongeren plezier in hebben. En ik zie dat het aanslaat: ze zitten in groepjes te lezen en over de tekst te praten. Dat is heel effectief en leerzaam omdat ze ‘onbewust’ aan het leren zijn.
Maar het leukst blijven die momenten aan het begin en het einde van de les, als leerlingen binnenkomen en iets van me willen weten of ik van hen. Wat ze doen in hun vrije tijd bijvoorbeeld, of dat ze mij wat vragen over mijn bedrijfje als videograaf. Ze vinden het super om mijn filmpjes terug te kijken en dan hebben we het daarover. Zo leer ik de kinderen goed kennen en zij mij. Dat contact is waarom ik in het onderwijs wil blijven - zonder de jongeren was ik allang gestopt.'
Driestar hogeschool: dichterbij dan je denkt
Wil jij werken met jongeren? Leraar worden doe je bij Driestar hogeschool. Onze opleidingen vallen op door kwaliteit van het onderwijs, onder andere omdat de meeste van onze docenten zelf ook werken in het voortgezet onderwijs. Op onze hogeschool werk je aan jouw persoonsvorming als leraar. Wie ben jij en wie wil je zijn voor je leerlingen? In ons onderwijs kleuren we dat in vanuit een christelijke visie op pedagogiek en het vak. Door de diversiteit van onze studenten leidt dat tot mooie gesprekken over goed onderwijs. Op onze hogeschool kennen studenten en docenten elkaar, en we zijn betrokken op jouw studieproces. Ook studeren in deeltijd of als zij-instromer met vrijstellingen alvast in het onderwijs werken is mogelijk.