Open dag: 8 februari 2025
Kennismaken met de opleidingen, studenten en docenten van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom op de open dag in Gouda!
Meld je nu aanDe I-klas is alweer een paar weken van start. Karel, Mirthe, Berend, Nadine* en nog zo’n twintig andere leerlingen zijn in de afgelopen weken om de beurt aangeschoven voor een gesprek met hun ouder(s) erbij, om de begeleiding voor dit schooljaar door te spreken.
Zo’n gesprek is voor onze leerlingen niet favoriet, maar een kopje chocomel of de opmerking ‘je wordt volwassen, man, we gaan toch niet meer óver jou praten’ doet wonderen. De leerling eigenaar maken van de begeleidingsdoelen: dat willen we! Een gouden vraag hierbij: ‘Wat wil je zélf leren?’:
Karel
Karel, overgedragen als leerling die het lastig vindt om met boosheid en gezag om te gaan. ‘Wat wil jij eigenlijk leren, Karel?’ Hij kijkt me vragend aan: ‘Pfoe’, maar begint diep te denken. Zijn ouders kijken me ook vragend aan, wachtend op wat komt. ‘Ja, ik weet wel iets..’, met een schuine blik naar z’n ouders. ‘Ik wil wel wat volwassener worden, gewoon minder klieren, snapt u? Ik wil niet meer dat van vorig jaar. Dus eh, misschien dat?’
Mirthe
Mirthe, overgedragen als leerling die vaak vastloopt met sociale contacten. Nee hoor, ‘alles gaat goed, gewoon prima. Ik hoef geen hulp ergens bij als u dat soms denkt’. ‘Oké, en als je iets wilt leren voordat je naar het mbo gaat, wat zou dat dan zijn?’ Stilte even, mij peilend. ‘Ja, dan wel leren van eh, ja u weet wel, gewoon iets socialer zijn bij die meiden die ik niet ken. Ik zit dan in de klas en, ja gewoon wat zeg je dan en zo, ik weet dan echt niet wat ik moet zeggen…’
Berend
Berend, altijd met een lach en zo groot als een beer, maar met een klein hartje. Er zijn veel zorgen om hem, maar wat wij hem zouden willen leren is absoluut niet wat hij zelf wil: ‘Ja, waar ik echt mee zit..’ Zo van: spits je oren, want dít is belangrijk. ‘Die berekeningen bij wiskunde, dat je ál die stapjes op moet schrijven, dat kan ik écht niet. Bent u een beetje goed in wiskunde?’
Nadine
Nadine, vastgelopen in de klas en een muur om zich heen gebouwd om zichzelf te beschermen. ‘Moet ik echt bij dat gesprek zijn? Praat anders gewoon lekker met m’n ouders alleen.’ Tijdens het gesprek: ‘Wat wil je leren, Nadine?’ ‘Ja niks, gewoon lekker doorgaan en zo gauw mogelijk weg hier.’ ‘Oké. En waar ben je wel eens jaloers op bij anderen, waarvan je denk: hé, dat zou ik ook willen kunnen, dat maakt het echt fijner op school?’ Stilte, mij lachend aankijkend: ‘Ja, dat weet u best. Ja, gewoon dat samenwerken en zo.’ Ik: ‘Mag ik je daarbij helpen?’ Brede lach: ‘Ja oké, als u dat dan leuk vindt ofzo, best.’
‘Wat wil je zelf leren?’: die vraag gaan we onthouden! Want ’t is o zo makkelijk:
En wees niet bang, ik doe mijn werk met liefde. Het is niet mijn doel die leerling eens even goed terug te pakken op wat hij zei te willen leren. Maar leuke gesprekken krijg je zeker, en groeien: dat doen ze!
*de namen zijn gefingeerd
Alieke is vierdejaars student Pedagogiek (deeltijd). Daarnaast werkt zij als Mentor Integratieklas op het Van Lodenstein College (vmbo-bovenbouw).
Kennismaken met de opleidingen, studenten en docenten van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom op de open dag in Gouda!
Meld je nu aan