‘Kun jij je nog een moment van vroeger herinneren dat voor jou goud waard was?’ vroeg onze docent Pedagogiek tijdens een college. ‘Zo’n moment tussen jou en je juf bijvoorbeeld, dat je het liefst in een doosje zou willen doen?’ Ik dacht direct aan juf Lam, uit groep 4.
Als kind vond ik muziek een stom vak. Dan ging je naar de gymzaal, kreeg je allemaal een instrument en daar werd dan een hoop kabaal mee gemaakt. Het deuntje ging nooit zoals ik het wilde en ik vond dat de rest er eigenlijk ook niets van bakte. Wat was hier leuk aan? Ik was altijd blij als we weer terug in het lokaal waren voor een normaal lesje met een schrift en een potlood.
Geinig liedje
Maar toen kwam juf Lam in beeld, die er alleen op donderdag was. Een lieve, wat oudere juf die je altijd als je in haar blikveld kwam een dikke knipoog gaf. Op donderdagmiddag, als er ‘muziek’ op het bord stond, kroop ze achter de piano en mocht je, als je je netjes had gedragen die dag, een lied kiezen. Maar we kenden nog niet zoveel liedjes, dus ze besloot ons er eerst een paar aan te leren. Een daarvan was ‘Er was er eens een brievenbus’. Een geinig liedje over een brievenbus die de brui eraan had gegeven: hij had geen zin meer om post in te zamelen! Maar na wat smeken van allerlei mensen die heel graag een brief wilden posten, besloot hij toch maar weer zijn mond open te doen en ontving hij de roem van de hele buurt voor zijn waardevolle bijdrage aan het dorp.
Een lied uitkiezen
Juf Lam had een mooie, lieve stem en ze kon prachtig piano spelen. Met verve zong ze het voor en leerde ze ons steeds een nieuw couplet. Wat was muziek ineens leuk! Ik kon niet wachten tot het weer donderdag was. Als ik de hele dag netjes recht zou zitten, zou ik misschien ook wel een lied mogen kiezen.
Als ik vandaag de dag zie dat een medewerker van PostNL een brievenbus leegt, kan ik het af en toe niet laten om het liedje nog heel zacht te neuriën. ‘Jij bent de allerbeste brievenbus van heel de posterij-ij-en…’
Momenten die het verschil maken
Juf Lam en de muzieklessen van groep 4 zitten voor mij in een doosje en ik word blij van het idee dat ik ook momenten mag gaan creëren die kinderen in een doosje zullen doen! Onze docent inspireerde ons om altijd te zoeken naar de beweegreden achter het gedrag van een kind en om te proberen een kind echt te zien: ‘Een kind kan met bepaald negatief gedrag heel uitdrukkelijk een relatie-wens uitspreken.’ Ik besluit de komende weken in de praktijk te gaan focussen op wat achter het gedrag van kinderen zit. En wie weet lukt het om een prachtig moment te creëren bij een kind dat wel een doosje met mooie herinneringen kan gebruiken.