Geletterdheid

Het lectoraat van Janneke de Jong is in het leven geroepen vanwege de urgentie: de ontlezing onder Nederlandse jongeren is groot. Goed kunnen lezen en schrijven is voorwaardelijk voor actieve participatie in de samenleving.

Hoewel geletterdheid twee componenten heeft, namelijk goed kunnen lezen én schrijven, ligt de focus op lezen. Daarbij kunnen de andere taaldomeinen (luisteren, spreken, schrijven) zeker ook aan de orde komen, maar die beschouwen we in het kader van het lectoraat als secundair.  

Het thema kan ‘Beter lezen’ genoemd worden, waarbij inhoudelijk aandacht zal zijn voor onderzoek naar het wat en hoe. 

Onderzoeksprojecten

  • Vraagarticulatie lectoraatsplan

Meer lectoraten

Persoonsvorming en identiteit

Het lectoraat van Bram de Muynck heeft als thema: Persoonsvorming en identiteit. We willen de christelijke leraar toerusten om een goede gids voor zijn leerlingen te kunnen zijn. Hij moet de juiste bronnen kunnen vinden en hanteren om zijn weg in het landschap te bepalen.

Lees meer

Schoolvakken en didactiek

Het lectoraat van Piet Murre heeft als thema: Schoolvakken en didactiek. Parker Palmer schrijft ‘you teach who you are’ (The courage to teach, 1998). De persoon van de leerkracht is dus van belang in alles wat hij doet.

Lees meer

Vorming christelijke professional

Het lectoraat van Bram Kunz heeft als thema: "Vorming van christelijke professionals in de context van de 21ste eeuw". Vanuit het lectoraat willen we door praktijkgericht onderzoek bijdragen aan de professionele vorming van christelijke leraren.

Lees meer

Herbergzaam onderwijs

Het onderzoek binnen het thema herbergzaam onderwijs is erop gericht om scholen inclusiever te laten werken en handelen. Leraren worden dagelijks voor de uitdaging gesteld om te kunnen omgaan met een grote diversiteit tussen de leerlingen die zij in hun klas hebben.

Lees meer