Vorming christelijke professional

Het lectoraat van Bram Kunz heeft als thema: "Vorming van christelijke professionals in de context van de 21ste eeuw". Vanuit het lectoraat willen we door praktijkgericht onderzoek bijdragen aan de professionele vorming van christelijke leraren.

De ambitie van het lectoraat is om inzicht te verkrijgen in het handelen van leraren en bij te dragen aan de verbetering van hun handelen. Dit gebeurt vanuit een deugd-ethisch perspectief, waarbij “het goede doen” door met wijsheid te handelen centraal staat. 

In het onderzoek richten we ons op het pedagogische handelen van leraren, in het bijzonder in contexten waar hun eigen waarden/deugden in het geding zijn. Hierbij kunnen we denken aan maatschappelijk relevante thema’s als diversiteit en polarisatie.

Onderzoeksprojecten

  • Vraagarticulatie lectoraatsplan

Meer lectoraten:

Persoonsvorming en identiteit

Het lectoraat van Bram de Muynck heeft als thema: Persoonsvorming en identiteit. We willen de christelijke leraar toerusten om een goede gids voor zijn leerlingen te kunnen zijn. Hij moet de juiste bronnen kunnen vinden en hanteren om zijn weg in het landschap te bepalen.

Lees meer

Schoolvakken en didactiek

Het lectoraat van Piet Murre heeft als thema: Schoolvakken en didactiek. Parker Palmer schrijft ‘you teach who you are’ (The courage to teach, 1998). De persoon van de leerkracht is dus van belang in alles wat hij doet.

Lees meer

Herbergzaam onderwijs

Het onderzoek binnen het thema herbergzaam onderwijs is erop gericht om scholen inclusiever te laten werken en handelen. Leraren worden dagelijks voor de uitdaging gesteld om te kunnen omgaan met een grote diversiteit tussen de leerlingen die zij in hun klas hebben.

Lees meer

Geletterdheid

Het lectoraat van Janneke de Jong is in het leven geroepen vanwege de urgentie: de ontlezing onder Nederlandse jongeren is groot. Goed kunnen lezen en schrijven is voorwaardelijk voor actieve participatie in de samenleving.

Lees meer