Herbergzaam onderwijs

Het onderzoek binnen het thema herbergzaam onderwijs is erop gericht om scholen inclusiever te laten werken en handelen. Leraren worden dagelijks voor de uitdaging gesteld om te kunnen omgaan met een grote diversiteit tussen de leerlingen die zij in hun klas hebben.

Om iedere leerling binnen deze diversiteit te zien, vraagt van leraren een open houding, waarbij er niet geoordeeld wordt over leerlingen. De kern is dat we scholen vanuit hun eigen visie zich op inclusief onderwijs verder helpen ontwikkelen tot herbergzame scholen. 

We omschrijven de herbergzame school als volgt: Een herberg waar de deugd van gastvrijheid wordt gepraktiseerd. In een herbergzame school ben je welkom (zonder toets op kwalificaties), veilig en heerst een sfeer van geborgenheid. 

Het is een plek waar je tijdelijk verblijft, leerlingen bereiden zich samen met anderen voor op het vervolg. De herbergzame school is daarmee een oefenruimte. Leraren vormen met elkaar de gastvrije staf van de herberg. Ze beoefenen herbergzaamheid naar elkaar, en zorgen ervoor dat het voor iedereen een ordelijke, rustige en veilige verblijfplaats is.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het werk van dit lectoraat? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief via i.j.wolswinkel@driestar-educatief.nl. De nieuwsbrief verschijnt ongeveer drie keer per jaar.

Onderzoeksprojecten

  • Collectieve self-efficacy in herbergzaam onderwijs

Meer lectoraten

Persoonsvorming en identiteit

Het lectoraat van Bram de Muynck heeft als thema: Persoonsvorming en identiteit. We willen de christelijke leraar toerusten om een goede gids voor zijn leerlingen te kunnen zijn. Hij moet de juiste bronnen kunnen vinden en hanteren om zijn weg in het landschap te bepalen.

Lees meer

Schoolvakken en didactiek

Het lectoraat van Piet Murre heeft als thema: Schoolvakken en didactiek. Parker Palmer schrijft ‘you teach who you are’ (The courage to teach, 1998). De persoon van de leerkracht is dus van belang in alles wat hij doet.

Lees meer

Vorming christelijke professional

Het lectoraat van Bram Kunz heeft als thema: "Vorming van christelijke professionals in de context van de 21ste eeuw". Vanuit het lectoraat willen we door praktijkgericht onderzoek bijdragen aan de professionele vorming van christelijke leraren.

Lees meer

Geletterdheid

Het lectoraat van Janneke de Jong is in het leven geroepen vanwege de urgentie: de ontlezing onder Nederlandse jongeren is groot. Goed kunnen lezen en schrijven is voorwaardelijk voor actieve participatie in de samenleving.

Lees meer